Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Tuesday, August 10, 2010


Marhaban Ya Ramadhan.

Ramadhan datang lagi, kali ini dalam suasana yang penuh dengan cabaran dengan kenaikan harga minyak dan barangan yang agak membebankan rakyat, alasan yang diberikan adalah kerana men'rationalisasikan' subsidi. Memang bila sebut subsidi, ia agak sensitif kepada kerajaan yang ada pada hari ini kerana pada pandangan mereka, negara akan muflis pada tahun 2019 nanti kerana terpaksa membelanjakan 74 billoin ringgit setahun untuk subsidi kepada rakyat dalam negara ini kerana semua yang miskin dan kaya dapat subsidi bahkan rakyat asing juga beroleh subsidi, padahal semasa mengutip cukai perkara ini ada perbezaan nya, yakni orang kaya dikutip banyak atau sumbang banyak tetapi orang miskin tidak dikenakan cukai, maknyanya ada perbezaan disini.

Sebut pasal sbsidi ini, atau bahasa lain boleh kata diskaun lah, terdapat juga kata-kata nakal dari kalangan yang juga sensitif bila kita sebut perkara ini, yakni ianya akan memberi faedah kepada rakyat miskin, tetapi ada ketika dimana diskaun dan subsidi ini juga dinikmati juga oleh mereka yang bergelar billion air yang ada banyak khazanah dalam negara ini, bahkan rumah dan kedai berderet tetapi masih lagi menikmati diskaun dan subsidi ini, apalah salahnya jika mereka yang sudah ada billion dalam akaun mensedekahkan diskaun mereka ini kepada simiskin yang tidak mampu langsung atau kurang mampu untuk membeli harta bahkan yang pertama untuk diduduki pun, taklah kena menyewa sehingga sepanjang hayat dia sekeluarga. Memang kalau kena orang marhaen, mereka tak marah dipotong subsidi, bahkan mereka yang galakkan dialkukan pemotongan subsidi, tetapi bila diskaun dan subsidi ini dipotong daripada keistimewaan kepada orang kaya, maka marah benar mereka, adilkah begini???.

Sempena Ramadhan tahun ini, sama-samalah kita berusaha untuk membanyakkan pahala dan harapkan ganjaran daripada allah serta rebutlah peluang untuk mendapat keampunan daripada allah kerana dalam sebuah hadis Rasulullah ada menyebut , dilaknat manusia yang beriman apabila tiba diakhir Ramadhan mereka tidak mendapat keampunan daripada Allah. Memang agak keras pengertian hadis ini, tetapi itulah yang berlaku dan sering terjadi didalam masyarakat kita, berpuasa bagai nak rak, tetapi sembahyang tidak mahu dikerjakan, berpuasa letih dan dahaga amat sangat, tetapi dalam suasana kepasar Raadhan masih pakai yang mendedahkan aurat, masih berpakaian tapi bertelanjang, berpakaian ketat sendat, masih bergaul jantan betina tanpa batasan, mana nak harap keampunan daripada allah. Sebab itu institusi Ramadhan ini merupakan sebuah kelas untuk kita berjihad melawan nafsu dan juga sebuah kelas untuk berhijrah daripada keburukan kepada kebaikan agar bila tiba diakhir Ramadhan nanti kita akan menjadi manusia yang diampun segala dosa bagaikan baru dilahir kemuka dunia ini.

Janganlah nanti bila selesai bulan Ramadhan,kita masih lagi ditakuk lama, kalau yang tidak menutup aurat masih lagi dalam fesyen yang lama, kalau yang reambut merah masih lagi suka kepada budaya tersebut, kalau dalam suasana pergaulan bebas masih lagi intim dan sosial yang ditegah agama, sehingga apa yang dapat saperti disebut dalam hadis Nabi hanya lapar dan dahaga sahaja.

Moga Ramadhan tahun ini akan menjadikan satu titik permulaan buat kita melakukan perubahan kerana diakhir Ramadhan diharap ketaqwaan yang dijanjikan Allah itulah yang akan membuatkan kita menjadi manusia yang sanggup berubah, kalau sebelum ini kita masih menyokong perjuangan yang tidak berlandaskan Islam, maka selepas menjadi manusia bertaqwa ini kita akan lebih ghairah menjadi penyokong perjuangan Islam sesuai dengan ketqwaan yang kita dapat, kalau sebelum ini kita melakukan rasuah dan menipu untuk mendapat rezeki yang tidak halal memelihara anak dan isteri, maka denga sifat taqwa yang allah ganjarkan itu menjadikan kita manusia yang menjauhi rasuah dan menipu, kalau sebelum ini kita menzalimi rakyat dengan menafikan hak mereka saperti royalti minyak dan perkapita termasuk bantuan kepada sekolah agama rakyat, maka denga sifat ketaqwaan hasil Ramadhan ini kita buang semua sifat-sifat penzaliman dan ketidakadilan tersebut kepada sifat ingin membantu sesama umat dan sebangsa bahkan itulah sebenarnya hasilketaqwaan yang kita tuai daripada semaian yang kita tanam sepanjang Ramadhan yang mulia dan penuh keberkatan ini.

Selamat berpuasa moga kita beroleh ketaqwaan. Aminnnn.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.