Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Thursday, October 14, 2010

Runding terus kepada kroni lagi!!!

Maya Maju? Siapa Man Bin Mat??


Siapakah dia Maya Maju Sdn Bhd yang membina Istana Negara baru yang menelan belanja hampir RM1 bilion daripada kos asal RM400 juta?


Semakan daripada Pendaftar Syarikat (Registration of Company - ROC) mendedahkan yang Maya Maju Sdn Bhd pemegang saham didaftarkan adalah Mr Ko Chin Teck (RM15,000 unit saham), Mr Lo Sin Li (RM85,000 unit saham).


Pengarahnya adalah Mr Ko dan En Mohamad Muslim Hamzah (Mohamad Muslim tidak memiliki sebarang pegangan saham).


Maya Maju Sdn Bhd Company No: 252091-T. Penyata kewangan berakhir sehingga 31 Dis 1993 (yang dilampirkan dalam rekod RoC) dengan nilai Aset Tetap RM82,655.00 and Aset Semasa RM415,169.00 serta Tanggungan Semasa pada RM456,501.00.



Selain itu terdapat syarikat yang didaftarkan melaui ROC dibawah nama Maya Maju (Malaysia) Sdn Bhd, (Reg No: 254750-T). Pengarahnya adalah Datuk Haji Man Bin Mat, Md Nizam B. Md Sharif, Rasidah Bt. Salleh, Lim Hooi Mooi (Setiausaha), dan Tan Enk Purn (Setiausaha).


Manakala pemegang sahamnya adalah Maryna Keh Abdullah @ Miss Keh Kim Lan (RM1,450,000 unit saham) dan Man B. Mat (gambar) (RM3,550,000 unit saham).

Data Terbaru:



Mengikut carian di laman web CIDB, Maya Maju (M) Sdn. Bhd. mempunyai ahli-ahli lembaga pengarahnya seperti berikut:

1) Dato Haji Man Bin Mat (Pengarah)
2) Rasidah Binti Salleh (Pengarah)
3) Md Nizam Bin Mat Sherif @ Mat Sharif (Pengarah)
4) Dato Raja Azwane Bin Raja Ariff (Pengarah)

Syarikat ini didaftarkan di alamat 78A, 1st Floor, Jalan Ipoh, 51200 Kuala Lumpur dan nombor telefonnya adalah 03-40434607 (Rujuk pautannya dari semakan CIDB DI SINI )

Maklumat Projek:

Bil : 1
Tajuk : Cadangan Istana Negara Di Atas Lot No 54283, Jalan Duta, Mukim Batu, Kuala Lumpur
Tarikh Anugerah : 26 Oktober 2007
Nilai : RM649,995,507.51
Klien : Jabatan Kerja Raya Malaysia

Man Bin Mat juga mempunyai profil berikut di Syarikat Wong Engineering Corporation Berhad yang beralamat di 6762, 2nd Floor, Jalan Kampong Gajah, 12200 Butterworth, Pulau Pinang (Maklumat tahun 2001).

Independent and Non-Executive Director

Dato' Haji Man Bin Mat DMM, AMN, BKM, PJK, a Malaysian, aged 52, was appointed to the Board on 9 April 1999.

He graduated from Ohio State University, USA with BBA degree in 1977. He has approximately 29 years of working experience, both in the public and private sector. He sits on the Board of Putera Capital Bhd and Aktif Life Holding Bhd. He is currently a businessman, and acts as Executive Chairman of I-Bord (M) Sdn Bhd and S.M. Nusantara Sdn Bhd .

'Kontrak diberi kepada kroni tiada kelayakan'


Kontraktor utama yang dipertanggungjawab membina Istana Negara yang baru tidak layak mengendalikan projek bernilai jutaan ringgit itu, dakwa ketua pemabngkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Katanya, syarikat berkenaan, Maya Maju (M) Sdn Bhd, disenaraikan sebagai tidak aktif oleh Suruhanjaya Syarikat ketika ia diberikan tender untuk projek berkenaan oleh Jabatan Kerja Raya pada 26 Oktober 2007.

"Syarikat ini dikuasai oleh seorang yang bernama Datuk Haji Man bin Mat, yang merupakan bekas bendahari Umno bahagian Merbok,” kata Anwar pada sidang akhbar di lobi parlimen hari ini.

"Ia hanya berdaftar sebagai sebuah syarikat pembinaan pada Ogos 2008. Ia tidak dilesenkan oleh PKK (Pusat Khidmat Kontraktor) atau CIDB (Construction Industry Development Board), yang menjadi antara syarat wajib.”

Anwar berkata tiada penjelasan diberikan berhubung mengapa kos pembinaan projek Istana itu naik berlipat ganda daripada kos permulaan di bawah RM400 juta kepada melebihi RM800 juta sekarang.

"Cadangan pembinaan dengan kos RM395 juta ditawarkan kepada Maya Maju mengikut konsep penswastaan tetapi selepas rundingan terus dengan JKR, ia naik menjadi RM650 juta.

"Tiada penjelasan berhubung kenaikkan mendadak ini dan kosnya itu sekarang meningkat kepada RM811.2 juta," katanya sambil menambah bahawa kontarktor utama itu tidak mendapat kebenaran menggunakan nama Maya Maju, yang telah didaftarkan sebelum itu kepada syarikat lain.

Menurutnya, pihak pembangkang melalui ahli parlimen Indera Mahkota Azan Ismail, akan menimbulkan isu itu kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) bagi menuntut sisatan terperinci berhubung projek kontroversi berkenaan.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.