Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Tuesday, March 22, 2011

Bravo satu Malaysia nak di kelentong lagi.

aMAT MENARIK APA YANG DIULAS OLEH wfAUZDIN DALAM BLOG BELIAU YANG ANA PERTURUNKAN DIBAWAH INI, BAGI YANG MEMPUNYAI AKAL BOLEH BERFIKIR SECARA WARAS KECULAI OTAK ANDA BERADA DIDALAM KEPALA LUTUT.
DNA bukan tidak penting, ianya penting sebagai menyokong keterangan atau siasatan. Paling penting di dalam kes ini adalah benarkah Anwar yang beraksi di dalam video berkenaan? Benarkah Anwar berada di tempat lain sewaktu rakaman dibuat? Benarkah Anwar memiliki jam Omega sama seperti jam yang ada pada Datuk T? Mengapakah jam tersebut berada di tangan Datuk T sedangkan beliau hanya disuruh mengambilnya di hotel berkenaan? Mengapa Anwar tidak meminta jam tersebut setelah Datuk T mengambilnya? Paling penting, mengapa Datuk T enggan serahkan kepada pihak Polis atau jika hilang kepercayaan kepada pihak Polis, mengapa tidak serahkan kepada Majlis Agama Islam?

Inilah Malaysiaku yang negara luar kagumi. Tiada yang mustahil di dalam negara ini hatta DNA yang berlainan jenis berterabur pada punggung seseorang pun dikira seorang juga yang bersalah. Bertuahnya kita menjadi rakyat Malaysia yang sentiasa disajikan dengan peristiwa pelik dan ajaib seperti ini. Jika tidak pelik, masakan Altantuya meletup tiba-tiba tanpa sebab.
ulasan ana mudah saja,
kalau tak kerana yang melindungi tu banyak bintang, tak kan motif pembunuhan Altantunya tak disebut dalam mahkamah,
kalau tak kerana perlindungan org banyak bintang, tak kan polis tak serbu penayangan filem porno,
kalau tak kerana perlindungan orang banyak bintang, tak kan toeri DNA boleh datang semula.
Kita kena ingat, sampel yang dicuri untuk test DNA dalam lokap pun ditolak oleh mahkamah, apakah pula sampel DNA yang nak diambil dari jam yang entah milik siapa ini nak dijadikan bukti pula.
Seingat ana semasa perbahasan dalam RUU DNA dalam parlimen hari tu, RUU terpaksa ditarik balik untuk buat pindaan salah satunya adalah bila bukti DNA ini hanyalah boleh dijadikan bukti sokongan dan bukannya bukti hakiki yang hanya bergantung kepada keputusan DNA itu sahaja, maknanya kena ada bukti yang lain sama dan DNA adalah sebagai bukti sokongan sahaja.
Dalam masalah liwat 2 ni, yang sampel terabai selama 99 jam dan dibiarkan dalam almari dibilek Pareira tu sebelum sampai kemakmal kimia untuk analisa tanpa ada seal oleh pihak pegawai penyiasat dan boleh dibuka oleh sesiapa tu adakah ini SOP yang dibenarkan.
Pengalaman ana sebagai pegawai yang mengambil sampel untuk kes keracunan atau bunuh, melihat polis yang menyiasat dan mengambil sampel, biasanya meletakkan seal gala yang dicop mohor sebelum dibawa pergi dan hanya orang tertentu sahaja yang boleh menanggalkan cap mohor tersebut.
Makanya usaha mendapat DNA secara paksa ini adalah satu usaha desperado dan tak mengikut peraturan , rasanya.
Moga Allah memberi hidayah kepada kita dan mengampuni segala dosa kita dan takutilah azab api neraka yang amat panas dan menyakitkan itu.
Amin.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.