Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Thursday, March 24, 2011

Patut lah tak kena serbu!!

Membaca temuramah antara wartawan Harakah Wan Nordin dengan SUA PKR amat bermakna dan dapat memberikan sedikit clue kenapakah isu video lucah yang ditayang di Carcosa Seri Negara itu tidak dianggap bersalah oleh Menteri di JPM yang sedang bergaduh dengan MCA dan Gerakan sekarang ini.
Agak hairan bila seorang menteri yang jaga undang-undang tidak tahu dimana salahnya menonton filem lucah padahal terpapar dalam akhbar saban hari akan serbuan disana dan sini oleh polis terharap golongan yang berminat menonton filem lucah ini. Bahkan kadang-kadang sampai dalam hutan pun polis boleh sampai untuk serbu dan rampas, tetapi yang satu ni boleh pulak berlaku dalam hotel prstij pulak tu!!.
Apakah ini akan menjadi precedect pula untuk kes-kes lain dimasa akan datang???.
Nampaknya kita kena buka kitab undang-undang balik lah dan tunjukkan kepada menteri ini mungkin sebab dia sudah lama bergelomang dengan politik sampai tidak ingat lagi bahawa menonton dan menayang bahkan menjual dan mengedar filem porno ini adalah salah dari segi undang-undang di dalam Malaysia ini. Biarkan polis dan mahkamah tentukan semua itu. Mungkin negara kita di zaman DS Najib ini sudah ada dua set undang-undang, satu untuk BN dan satu untuk bukan BN.
Apa yang ingin ana tarik perhatian adalah pasal apa yang diulas oleh YB Saifuddin SUA PKR dalam temuramah tersebut. Memang daripada pengalaman sebagai pengamal perubatan selama hampir 30 tahun, agak terkejut bila mendapat tahu bahawa sesuatu sampel yg diambil dari mana-mana specimen ujian tidak diseal dan ditampal gala dan cop mohor sebagai SOP keselamatan swab dari specimen dan seterusnya disimpan didalam peti ais untuk kestabilan specimen atau swab tersebut dan segera dihantar kemakmal untuk diujikaji apakah jenis ujian yang hendak dijalankan.
Ini sudah tentu akan menimbulkan banyak keraguan diatas keselamatan sample dan swab tersebut, ia akan mengalami perubahan fizikal dengan suhu bilek biasa dan mungkin akan mengalami manipulasi tangan manusia kerana sealkeselamatan tidak ada disitu. Biasanya dalam setiap post mortem atau ujian makmal yang dibuat, kita seal dan lekatkan gala dan letakkan cop mohor dipembuka setiap penutup container tersebut agar tiada tangan yang dapat memanipulasi dan ditandatangani pula supaya tidak diganggu gugat sehingga tiba dimakmal dan dibuat ujian .
Amat hairan bila membaca jawapan didalm mahkamah bahawa calit (swab) disimpan didalam almari selama 2 hari dan tidak dibuat mengikut SOP saperti arahan KPN didalam mengendalikan specimen ujian untuk kes-kes jenayah.
Nampak sangat apa yang dirunsingkan oleh beliau itu ada asasnya.
Begitu juga dengan saksi alibi disini. Pelik juga apabila orang yang berada didalam rumah tersebut tidak dipanggil sebagai saksi didalam mahkamah sati apa yang disebut beliau dalam jawapan kepada soalam Wan Nordin itu. Bukankah ini biasanya menjadi salah satu daripada perkara yang lazim dilakukan didalam mahkamah.
Begitu juga bukti CCTV yang digambarkan oleh beliau , kenapa yidak diberikan salinan kepada peguam pihak pembela untuk meneliti apa sebenarnya yang ada didalam gambar tersebut. Dari jawapan SUA itu, nampaknya beliau berkata tidak ada pun kelibat pemuda tersebut didalam bilek rumah pemilik kondomonium itu, hanya setakat pintu lift sahaja, itupun tingkat yang berlainan.
Nampaknya inilah mungkin punca kepada wujudnya versi seterusnya agar pemikiran kita kita boleh ditumpukan kepada ketirisan wang negara, rasuah peringkat mega, kes PR Sarawak yang memerlukan penerangan kepada rakyat mengenai penghapusan tanah rizab Melayu, kehilangan saham untuk Bumi sebanyak 50 billion, dan berbagai lagi masalah didalam negara yang perlu diberikan perhatian serius oleh rakyat menjelang PRU 13 ini.
Kita hanya berserrah kepada Alllah atas isu terbaru ini, kes sudah berada ditangan polis, tetapi apakah ia akan menjadi satu siasatan yang telus, pada peringkat awal pun polis dah tak boleh menghalang mereka yang menayangkan filem lucah yang sememangnya menjadi kesalahan didalam negara kita. Apakah seterusnya akan berlaku?... wallahu aklam.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.