Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, July 20, 2008

Bentuk DNA yang tersimpan, bukan perlu darah baru

antara gambaran DNA data yang trsimpan dari 6 orang yang berlainan.


Tan Sri Musa Hassan dan TS Ghani Patail, tak akan terlibat dalam siasatan kes DSAI. Begitulah agaknya bunyi penegasan PM dalam kes DSAI ni, dan berharap dapat juga sampel darah untuk ujian DNA nanti, yang dulu sampel DNA dah lama, tak boleh digunakan lagi.
Kesian kat ketua wazir kita, tanyalah doktor sikit , dan tanyalah pegawai undang-undang sama. Kalau Ketua polis tak boleh terlibat dengan siasatan, sapa nak siasat lagi, bukankah semua polis dibawah arahan KPN, begitu juga kalau pendakwaan tidak boleh dilakukan oleh Peguam Negara, siapa lagi yang nak mendakwa, kerana semuanya berada dibawah bidang kuasa peguam negara. Awat tak cerdik sangat ketua wazir kita ni tak tau. Mungkin mengantuk lagi kut.
Ana nak tegaskan sekali lagi pasal DNA lama ke tak lama ke, bukan bukan soalnya. Sebab DNA ni adalah satu bentuk macam data yang boleh dipaparkan atas komputer screen atau gambaran yang boleh disimpan datanya untuk beribu tahun, kalau nak tengok sama ke tak sama dengan bahan ujikaji yang dibawa kemudian, misalnya kita dah ada data DNA si A, bila kita buat tuduhan dan jankaan bahawa siA adalah pelakunya, maka ambillah data yang lama tersimpan tu, bandingkan dengan apa juga sel dari tisu si A yang baru ni, bulu, kuku, rambut, darah, air mani, liur , kulit dan sebagainya. Kalau kita dah ada data yang telah dilakukan ujian DNA sebelum ini dan masih ada dalam simpanan, tak perlu lagi nak ambil sampel apa-apa pun dari si A yang disuspek tu, kerana data DNA dah ada. Sebab itulah di negara maju, mereka ada data DNA untuk rakyat dia dalam bank data DNA, bila sesuatu malapetaka atau jenayah berlaku, cari saja bentuk data DNA dalam bank data dan bandingkan dengan sampel data DNA yang diuji tu, kalau sama, maka itulah orangnya yang terlibat.
Ambillah sampel dari punggung/ dubur yang buat laporan polis tu, colek sikit tisu punggung dia tengok samada ada atau tidak hasil mahsul yang DSAI punya dalam dubur dia kalau benar dia kena liwat la, pas tu tes la DNA dari tisu tu, bandingkan dengan data DNA DSAI yang tersimpan dalam data bank sejak 1998 tu, tahulah samada dia kena liwat sungguh atau pun tidak. Apa tujuan nak ambil darah baru, pas tu calit kat dubur sipengadu, pas tu calit dengan cotton bud, pas tu tes DNA, memanglah yang DSAI punya, dah darah baru ambil dari lengan DSAI. Itu yang DSAI takut nak bagi darah tu, bukan apa.
Dalam kes DSAI ni, apa yang peguam dia kata memang telah berlaku dan bila nak dihujahkan dalam mahkamah dulu, hakim tak bagi.
Darah yang diambil, kalau ditanam dalam punggung /dubur simangsa liwat, kemudian dr akan ambil sampel dari dubur mangsa liwat tu, tes DNA sampel tu dan didapati DNA data dia sama dengan DNA yang dah ada dalam simpanan, maka DSAI akan dituduh melakukan jenayah liwat, begitu mudah difahami suasana yang akan terjadi. Ana rasa orang kampong pun boleh faham tanpa perlu mengaji tinggi. DNA tak perlu diulang-ulang dan tak akan rosak disimpan lagi. Cuma darah perlu diambil, mungkin ulangan apa yang mereka telah lakukan pada 10 tahun lalu itu yang dikhuatiri oleh DSAI saperti yang dilaporkan oleh peguam beliau. Sebab darah beliau 10 tahun dulu memang dah dibuang dan dah rosak, jadi perlu darah baru untuk ditanam saperti mereka tanam dalam tilam macam peguam dia kata tula, pas tu tes DNA, memangla DNA DSAI yang ada disitu. Dunia akhir zaman, tapi rakyat makin cerdik dah. Tak kan nak tipu sampai banyak kali kut.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.