Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Thursday, August 28, 2008

Sampel DNA kita mungkin tak selamat.

Tuan John Fernandez [Seremban]: Satu dua points sahaja. Perkara yang lain ialah
saya tidak setuju dengan seksyen 24 sebab this is against the rules of natural justice dengan izin
dan juga langgar Artikel 5 Federal Constitution. Yes, Yang Berhormat Pendang.
Dr. Haji Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Terima kasih Yang Berhormat
Seremban. Ada hubung kait dengan apa yang disebut oleh Yang Berhormat Kota Melaka dan
juga Yang Berhormat Jasin tadi ini berhubung dengan collection of samples. Saya run-through
DNA Act 2007 Trinidad and Tobago dalam seksyen 30 mereka ada mengatakan post collection
procedure. Maknanya apa-apa yang perlu dilakukan terhadap sampel yang diambil. Cara mana
dia ambil, apa yang perlu dibuat, siapa yang menjadi saksi sehinggalah ia di test di makmal
sebelum ianya dibuat profil DNA. Maknanya perkara itu diketahui tapi kalau dalam akta atau
undang-undang yang kita ada ini hanya pegawai perubatan ambil lepas itu masuk dalam profil
DNA. Makna sampel itu pergi ke mana kita tidak tahu. Mungkin jatuh atas tilam atau jatuh atas
cadar, benda itu boleh berlaku. Kita tidak ada post collection procedure di mana yang ada dalam
Akta DNA Trinidad and Tobago Pandangan Yang Berhormat.
Tuan John Fernandez [Seremban]: Saya setuju 200%. Pandangan yang diberikan
oleh Ahli Yang Berhormat tadi. Selalu di atas tilam. Itu setuju.
Dato’ Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Maybe you setuju 300% sini.
Tuan John Fernandez [Seremban]: Selain daripada itu saya tidak sokong bil ini sebab
yang saya katakan against the rules of naturel justice dan saya dengar pandangan-pandangan
daripada Ahli-ahli Yang Berhormat ...

Ini yang saya bawa contoh dalam perbahasan Seremban ini.
Kalau kita lihat dalam RUU di Negara Trinidad dan Tobago saja, sebuah negara Amerika Latin yang jauh kurang maju kalau nak banding dengan kita, tetapi mempunyai satu RUU yang jelas dalam hal mengambil DNA untuk menjadi data dalam bank data DNA ini, maka kalau kita teliti RUU mereka yang baru diluluskan pada tahun 2007, tentang sampel yang hendak diambil mestilah mendapat kebenaran mahkamah, kemudian bila sampel diambil ianya ada cara hendak pelihara sampel , saksi yang melihat sampel diambil, kalau lelaki mesti lelaki dan kalau wanita mesti wanita, dan baju tidak boleh dibuka melainkan hanya tempat nak ambil sampel saja, bagaimana sampel disimpan dan dibawa dan kemana ianya akan berakhir didalam makmal juga mesti ada dalam catatan sehinggalah kepada maklumat yang boleh dimasukkan kedalam bank data DNA untuk rujukan kelak.Tetapi didalam RUU yang kita ada dan nak diluluskan secara tergesa-gesa oleh BN sekarang ini adalah tidak lengkap tentang sampel yang diambil, kemana hendak dibawa dan akhirnya kemana sampel itu akan tamat, itulah saya kata mungkin jatuh atas tilam atau seluar dalam orang lain.
Ada wakil BN mengatakan ada dalam klusa 26 , Menteri boleh melakukan apa-apa pindaan nanti saperti yang terdapat dalam klausa, ada rasa kalau kita tinjau dengan teliti dalam klausa ini menteri hanya berhak dalam hal pengambilan sampel dan maklumat data tetapi tidak terlibat dalam hal mengendalikan sampel, kemana ia dibawa dan berakhir, gangguan didalam masa transport dan sebagainya tidak jelas termaktub.

Begitu juga dengan hal keanggotaan bank data ini yang dari atas sampai kebawahnya majority terdiri dari pegawai polis yang mereka juga menjadi penyiasat, kalau macam ni dalam keadaan integriti polis sedang dipertikaikan sekarang ini, maka sampai kiamat pun orang tak akan percaya lagi kepada intigriti Polis ni, ramai yang sebut tentang kehilangan bahan bukti dadah dari IPD di Johor Bari serta penglibatan KPN dalam kes DSAI dalam tahun 1998 serta desakan untuk mendapat sampel darah DSAI dalam kes liwat 2008 serta pendedahan Imam Romlang Porigi dalam sumpah laknat Saifool atas arahan pegawai khas DS Najib tu.
Semua ini menjadikan perbahasan yang hangat dan banyak yang tak kena dalam RUU ini, tetapi apakan daya, mereka ramai, kata macam mana pun lulus juga pada peringkat dasar ini, tetapi diharap dalam JK nanti dapat dilakukan berbagai perubahan yang boleh mengurangkan kekeliruan masyarakat.
Wallah aklam.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.