Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Thursday, October 23, 2008

bilakah masalah nak selesai?

Selepas selesai Ketua Umum Keadilan yang juga ketua pembangkang parlimen Malaysia membentang belanjawan alternatif semalam, ana bersama YB Mahfuz Omar bergegas pulang kekawasan , lebih kurang jam 3 petang dan mengharungi hujan sekitar utara Perak dan sampai dikawasan lebih kurang jam 7 malam, sempat la buka puasa dirumah.
Malam tadi ana ambil kesempatan untuk meninjau pusat pemindahan banjir yang selalu dibuat di Dewan Komplek Sukan Daerah Pendang yang sudah pun dipenuhi oleh 52 keluarga yang ditimpa banjir sekitar sungai Pendang , jumlah semua lebih kurang 222 orang. Semua bahan makanan dan bekalan disediakan oleh Kebajikan Masyarakat dan dibuat secara gotong royong oleh penghuni yang berpindah.



Nampaknya ni kali kedua kawasan kami kena banjir. Tahun sudah juga dua kali ditimpa banjir. Masa kena banjir 2 tahun lepas, PM DS Abdullah telah datang melawat kawasan ana dan menjanjikan 21 juta untuk membaiki tebing dan mendalamkan sungai Pendang kerana sekarang sudah agak cetek dan perjanan air tidak laju lagi, tetapi samapai hari ni JPS atau MADA tidak nampak menjalankan kerja tersebut lagi. Oleh dalam perbahasan ana baru ni pada 21 dan 22 Oktober ana sentuh pasal tu la, kebetulan sekarang di Banggol Sanai sana, banjir fasa pertama menimpa kawasan situ kerena perjalanan air yang tersekat oleh lebuhrasa PLUS diantara Jenun dengan Gurun, ditambah perit dan kronik lagi oleh adanya double tracking yang sedang dibina dimana saliran sungai yang sedia ada terus menjadi perlahan.

Ana harap dalam ucapan tu supaya janji itu ditunai dan Mneteri Kewangan yang baru kena perhati masalah ini betul-betul la supaya tidak lagi merugikan negara dan rakyat , kerana sekali banjir, beribu kehtar kawasan sawah akan tenggelam dan banyak padi untuk bekalan beras negara akan musnah.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.