Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, June 15, 2009

Speaker oh speaker !!

Parlimen bermula hari ni. Kali ini ada seorang Ahli YB baru akan angkat sumpah, iaitu YB Bukit Gantang YB DS Nizar, MB Perak pilihan rakyat melalui pilihanraya dan bukan pilihan mahkamah.
Apa yang agak sedihnya bila selesai angkat sumpah terus kena keluar dewan selepas diarahkan speaker bersama rakan dari bekas EXCO Perak YB Ngeh dan NGOR serta YB Gobala, Yb Dr Hatta, Yb Mahfuz dan Yb Dr Zul. Puncanya selepas angkat sumpah DS Nizar melangkan hidup rakyat dan bubar DUN Perak. Memang rakyat Perak sudah jemu dengan mainan politik pihak BN yang jelas telah merampas kuasa pada melalui apa yang rakyat semua sudah ketahui iaitu kehilangan wakil rakyat kemudian tidak diketahui kemana mereka pergi hatta isteri pun tak dapat nak kontak lepas tu senyum simpul dengan DS Najib depan kaca tv, sokong BN.
Kemudian berlaku pula apa yang telah dilihat rampasan kuasa speaker dalam DUN Perak sampai polis masuk campur dan mengusung speaker yang sah keluar lalu melantik speaker tak sah dan tak ikut peraturan menurut telahan ramai dan pengamal undang-undang.
Pada masa speaker yang sah mengarahkan 7 orang yang digantung daripada menghadiri sidang dewan Perak hari tu, bentara diarah oleh speaker mngeluarkan mereka, tetapi polis tak mahu pun tolong, memang tak sepatutnya polis tolong, tetapi bila speaker tak sah yang dilantik tak ikut peraturan dewan, maka dengan cepat dan tegas serta betul polis masuk dan mengusung speaker yang sah keluar dan dikurung . Bahkan bila wakil Tangga Batu tanya pasal polis bawa masuk pistol dalam dewan, Menteri yang juga sepupu Najib langsung tak jawab, nafi tidak mengaku pun tidak. Kalau ikut pepatah Arab, Assukut alamatur Ridho, senyap tanda setuju lah tu.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.