Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, August 2, 2009

Polis akui ramai nak hadir, pasai tu depa sekat rata cerok !

KUALA LUMPUR 1 Ogos - Langkah awal polis mengadakan sekatan di setiap pintu masuk ke ibu negara berjaya menghalang perhimpunan membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang dirancang berlangsung hari ini.

Tindakan pihak polis 'membendung' kemasukan penyokong Gabungan Mansuhkan ISA (GMI) itu menggagalkan cubaan kumpulan tersebut untuk berkumpul dan berarak ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum.

Sekatan polis bermula sejak pukul 12 tengah malam tadi.

Walaupun 100,000 penyokong disasarkan menyertai perhimpunan haram itu, hanya lebih 5,000 orang menghadirinya.
Boleh tengok apa kenyataan yang dibuat dengan kenyataan yang terjadi, dunia boleh nilai tahap berita negara kita , pasal tu setiap tahun tahap kebebasan akhbar malaysia menjunam dan terus menjunam, sebab berita disiarkan sering tak betul.


Mereka berhimpun di beberapa lokasi yang menjadi tumpuan orang ramai pada hujung minggu seperti pekarangan pusat beli-belah Sogo, Masjid Negara, Dataran Merdeka, stesen LRT Masjid Jamek dan Pasar Seni.


Tindakan kumpulan terbabit tidak mengendahkan larangan pihak berkuasa daripada berhimpun bukan sahaja menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk di pusat bandar bahkan menyusahkan orang ramai yang ingin membeli-belah di sekitar kawasan berkenaan.

Beberapa premis perniagaan termasuk pusat beli-belah Sogo dan Kompleks Pertama terpaksa ditutup bagi mengelak kejadian tidak diingini ekoran kedegilan mereka.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Muhammad Sabtu Osman berkata, pihaknya terpaksa melepaskan gas pemedih mata, bom asap dan semburan air ke arah penyokong setelah mereka enggan bersurai.

"Kami mohon maaf atas kesulitan orang ramai. Ini bukan yang dirancang pihak polis tetapi direncanakan pihak-pihak tertentu sehingga menyebabkan kesesakan lalu lintas dan menyusahkan banyak pihak," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur di sini hari ini

Inilah ulasan daripada akhbar perdana dan polis di Malaysia. Sapa yang tengok gambar pun dah boleh agak berapa sebenarnya jumlah yang hadir pada demo semalam. Tak kan kalau macam tu disatu tempat, maka jumlahnya hanya 5 ribu orang saja.


Tertarik melihat apa yang disebut polis, punca bukan dari kami, tetapi mereka yang tidak ikut arahan. Tetapi kita juga nak tanya polis siapa yang tidak ikut perlembagaan. Perhimpunan aman dibenarkan oleh perlembagaan yang dijunjung tinngi oleh sesetengah pihak termasuk UMNO dan polis serta pembangkang, tetapi siapa yang jelas melanggar perlembagaan. Kalau polis membenarkan perhimpunana yang dibenarkan oleh perlembagaan yang dibuat secara aman tanpa ada gas pemedih mata dan pancutan air asid, maka tidak perlu kedai ditutup dan kenderaan dapat berjalan dengan baik selepas hanya beberapa jam bukan buat sekatan sana sekatan sini dari 12 tengah malam sampai menyusahkan orang ramai.
Tertarik juga bila lihat gambar yang pro ISA berambut merah
nak tiru stail mat saleh tapi kulit sawo matang ,kalau mai nak relaks dan hisap rokok sambil borak macam ni baik tak usah mai pi relaks kat kedai kopi lagi baik, kenapa yang ni polis tak lepas gas dan pancut air, kerana jumlah tak sampai 10 orang. Tapi yang sampai 100 ribu tu, polis kata hanya 5 ribu saja, lawak betui depa ni, bahkan ada yang mendakwa nak mempertahankan ISA kerana nak jaga hak keistimewaan Melayu
/>yang dah banyak dilondehkan oleh UMNO selama ini, dari segi bahasa Melayu dan PPSMI, setelah dibuat demo oleh pejuang bahasa baru nak batalkan itupun lepas PRU 13 kalau BN boleh lagi menang mungkin tak jadi hapus, bagaimana BERNAS yang dah dipunyai oleh syarikat Hong Kong, dan yang menghapuskan imuniti raja-raja Melayu melalui krisis perlembagaan sekitar 80 an, dan tentang banyak peluang berniaga yang dinafikan kepada oarang Melayu yang tak sebulu dengan UMNO, hanya membela UMNOputra, bahkan pinjaman untuk PPRT dan TEKUN pun hak istimewa orang Melayu dinafikan oleh mereka kerana tak menyokong BN dan lihat Kelantan yang hampir 100 % Melayu pun dinafikan hak royalti bukan kerana jarak tetapi kerana Melayu ni tidak menjadi penyokong BN.
Ana tertarik amat bila kenyataan media kata pendemo hanya 5000 orang, tapi mengikut analisa yang dibuat pemerhati bebas polis yang berjumlah 5000 orang, kalau dibuat pemerhatian kasar dalam perbandingan begitu, memang angka itu boleh menjangkau 100 ribu orang. Bertuah polis 5000 org dapat pantau 100 ribu, bayangkan kalau jumlah ini nak pantau penjenayah, rasanya hancai habis .
Yang mengkagumkan, dilihat disini ramai anak muda yang meluat dengan ISA ini, hanya set Perkasa dan Pewaris saja yang suka waris mereka kena tahan tanpa bicara kut.

Ka lau betul ISA nak jaga keselamatan negara, bawa Mat Sah dan yang lain bicara ke mahkamah dan nyatakan kesalahan mereka. Minta mufti keluar fatwa kurong suami tak bagi jumpa isteri selama 7 tahun tanpa alasan munasabah berdosa kah tidak.
Ayuh bersama kita benamkan BN sekali lagi di permatang Pasir.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.