Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Wednesday, March 17, 2010

Malangnya kaum asal kita, siapa yang tipu depa nih.


Terpegun ana bila melihat orang asli seluruh Malaysia datang ke Putrajaya untuk berdemo pasal tanah dan hak mereka yang cuba dinafikan oleh kerajaan melalui pindaan undang-undang tanah negara. Mereka kesal kerana perjumpaan sebelum ini juga tidak mendapat perhatian kerajaan , sebab itulah sebelum ini mereka telah mengadakan demo pertama di Gombak dan kali ini mereka berarak pula ke Pejabat Perdana Menteri.
Seramai lebih kurang 3 ribu ini mewakili seluruh masyarakat orang asli dalam negara kita menyerahkan memorendum kepada PM, tetapi apa yang menghairankan dibawah kepanasan mentari itu Menteri Luar Bandar yang jaga negeri Kedah yang konon mundur selepas Pakatan perintah itu kata mereka datang makan angin di Putrajaya dan kami jamu mereka makan dalam suasana panas dan berpeluh tu.

Apa yang ana heran, sekarang ni orang asli yang dikatakan amat patuh kepada BN pun dah mula menunjukkan bantahan dan sudah sedar terhadap penipuan yang dibuat oleh kerajaan BN selama ini kepada mereka. Dah merdeka lebih 50 tahun, berbagai akta dan RUU untuk orang asli dah ada, berbilion wang telah habis untuk mereka, tetapi nasib orang asli masih macam 30-40 tahun yang lalu.

Ana rasa lepas ni, Dr Hatta kena bersara la untuk mengetuai demo macam ni kerana dia masih belum lagi mampu bawa rakyat berarak ke Putrajaya macam pemimpin orang asli ni.
Terima kasih atas gambar dari Malaysiakini yang ana copy ni.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.