Ana membuat paste dari blog Datuk Paduka Husam Musa agar sama-sama kita fikirkan disini bahawa kalau nak tolong rakyat susah, memang boleh, dan ini memerlukan political will yang tinggi dan yakinlah apa yang berlaku didalam negara kita hari ini adalah kerana " memang BN ini tradisi menyusahkan kehidupan rakyat'. Cuba perhatikan apa juga tindakan yang dilakukan oleh kerajaan, memang rakyat yang terpaksa tanggung beban. Buat lebuhraya, tapi sampai berpuluh tahun masih kena bayar tol, naik tarik letrik, lepas tu dabik dada menyatakan kami buat keuntungan besar, begitu juga buang subsidi minyak, nak jimat .4 billion, nak baiki sistem pengangkutan awam, tapi rakyat makin merana nak naik bas. Ini diakui sendiri oleh Menteri Pengguna yang kononnya nak cuba belajar naik bas pergi kerja, kata dia naik turun bas, amat menysahkan. Tu baru beberapa bas dia naik, macam kekitangan bawahan yang kena naik bas hari-hari bagaimana. Oleh itu kalau kita lihat kenapa ramai rakyat Malaysia terpaksa beli kereta, adalah kerana nak senang pi kerja, harap kenderaan awam, macam Menteri kata la. Oleh itu perlu ada satu strategi yang konkrit untuk mengurangkan harga minyak ini. Kan kita dikatakan juga mengekspot minyak baik dan mengimport minyak kurang bermutu, jadi secara logiknya tentulah lebih banyak hasil akan masuk dan kalau ini boleh diagihkan kepada rakyat, alangkah baiknya suasana ini.
Disini saya ingin pengunjung sama-sama berfikir tentang apa yang ditulis oleh Naib Presiden PAS dibawah untuk kita sama-sama bandingkan apakah yang ada dalam pemikiran pemimpin PR dan dengan apa yang berlaku sekarang, iaitu apa yang ada didalam benak pemikiran pemimpin BN, mana satu lebih tong rakyat dan tolong kroni.
Penjimatan 4.4 billion hasil peningkatan minyak 30 sen lalu, untuk SPNB menaikkan tahap prasarana pengangkutan negara, tetapi bila kita lihat di Sungai Buaya, bukan buaya yang tersadai, tetapi bas rapid KL yang katanya dipunyai oleh SPNB yang mendapat limpahan wang hasil penarikan subsidi dari rakyat yang dapat, dan SPNB ini sapa punya kalau tidak ada hubungkait dengan orang yang duduk dibawak Ketiak PM.
Saya penuh yakin kita boleh menurunkannya sekali pun harga minyak dunia terus meningkat.
Satu dari strategi mudah dan praktikal ialah meluaskan penggunaan gas, baik LPG atau NGV untuk domestik, termasuk untuk kenderaan.
Bila lebih banyak gas digunakan, kita kurang menggunakan minyak. Lebih banyak pula minyak kita dapat di eksport dan kita mendapat lebih banyak wang. Wang minyak itu kita gunakan untuk mengekalkan harga minyak tempatan dan kita sendiri menggunakan lebih gas dari minyak.
Sebagai 'net exporter' minyak dan gas, Malaysia mendapat keuntungan yang banyak dari kenaikan harga minyak dari hasil penjualan lebihan hasil petroleum Negara.
Jika dicampurkan pengeluaran gas dan minyak negara jumlah keseluruhannya melebihi 1.7 juta tong sehari. Namun penggunaan Negara termasuk gas asli adalah kurang dari 1 juta tong sehari. Oleh itu subsidi yang diberikan masih boleh ditanggung oleh kerajaan.
Kenaikan harga minyak adalah kerana kegagalan pihak kerajaan BN merancang dan melaksana polisi tenaga Negara yang berkesan. Tidak ada satu forum untuk pakar-pakar terlibat sama merancang dasar tenaga negara kerana National Petroleum Advisory Council (NPAC) yang diwujudkan bersama lahirnya Petronas dulu mungkin telah menjadi arwah.
Apa yang boleh dilakukan oleh kerajaan PR ialah menurunkan harga minyak petrol dan disel dan seterusnya memperkembangkan penggunaan NGV dan gas asli untuk industri dalam tempoh tiga tahun bermula dari sekarang. Rakyat yang perlu berjimat boleh menggunakan NGV yang lebih murah dan mudah diperolehi dan rakyat yang berkemampuan boleh terus menggunakan bahan petrol yang lebih mahal.
NGV (Natural Gas for Vehicle)
Penggunaan bahan petroleum Negara ialah kira-kira 590,000 tong sehari.
Pengunaan bahan petroleum pasti dapat dikurangkan dengan bertambahnya penggunaan gas seperti NGV yang tentunya lebih murah. Kerajaan dengan itu dapat kurangkan kos subsidi minyak tanpa perlu naikkan harga minyak.
Sumber gas asli kita begitu kaya.
Malaysia adalah antara negara yang terbaik di rantau Asia dalam mempunyai rangkaian saluran paip gas asli - PGU. (Peninsula Gas Utilisation) Malang, penggunaan gas asli hanya tertumpu kepada stesen janakuasa dan industri tertentu sahaja. Rangkaian saluran gas PGU yang telah merangkumi semua negeri di semenanjung Malaysia, kecuali Kelantan, tidak digunakan sepenuhnya.
Setakat ini, Petronas hanya memiliki kurang dari 40 stesen NGV dalam negara. Jumlah ini tidak sampai 5% stesen yang dimiliki Petronas. Memandangkan hanya Petronas yang berhak membangunkan stesen NGV maka nyatalah Petronas tidak menumpukan usaha sepenuhnya ke arah meluaskan lagi kegunaan bahan bakar ini. Banyak industri yang perlukan bekalan gas asli dari system PGU untuk operasi mereka, gagal memperolehinya.
Dengan sumber gas asli yang begini banyak, rakyat negara ini sepatutnya sudah dapat merasakan faedah dan nikmat. Ia tidak berlaku kerana kurang perancangan dan visi.
Nyata benar lemahnya kerajaan pimpinan Abdullah. Negara kita tidak kekurangan sumber tetapi kekurangan kesungguhan dan kebijaksanaan.
Petronas yang telah gagal melaksanakan program NGV seharusnya tidak lagi terlibat dalam 'sales and distribution' untuk NGV dan gas asli. (buat masa ini pun penjualan gas asli kepada industi dilaksanakan oleh Gas Malaysia.)
Sebaliknya, Petronas seharusnya bertindak sebagai pembekal pukal dan memastikan bekalan mencukupi untuk keperluan rakyat.
LNG (Liquified Natural Gas)
Apa yang dilakukan oleh Petronas untuk sumber gas asli ini ialah dengan mengeksport LNG (gas asli cecair).
Penjualan LNG adalan sebanyak 22 juta tan setahun. Ini bersamaan dengan hampir 500,000 tong sehari minyak mentah iaitu hampir memenuhi keperluan bahan petroleum negara.
Penjualan LNG memerlukan kos memproses dan penghantaran yang tinggi. Oleh itu keuntungan menjual LNG adalah kurang berbanding minyak mentah. Seharusnya Petronas mengalakkan pengunaan gas dalam Negara yang akan membolehkan Petronas mengekspot minyak mentah yang lebih menguntungkan.
Pada masa ini Petronas membelanjakan lebih US$ 0.5 billion setahun untuk pengangkutan LNG ke destinasi pembeli. Untuk tempoh 20 tahun (jangkamasa perjanjian penjualan) kos ini adalah sebanyak US$10 billion. Wang sebanyak ini bukankah lebih baik di gunakan untu membina saluran paip gas di antara Sabah, Sarawak (tempat sumber) dan Semenanjung bagi membolehkan sumber gas asli ini disalurkan ke seluruh Negara?
Oleh itu kontrak penjualan LNG harus dikaji semula dan tumpuan harus di berikan dalam mengalakkan pengunaan gas asli untuk kenderaan dan industri di seluruh negara.
Wednesday, June 11, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment