Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Wednesday, June 11, 2008

Susui kera dihutan, anak sendiri diberi tuba.


Bila baca pasal rungutan rakyat tentang kenaikan harga minyak dan barangan ni, meleleh air mata memikirkan apa yang telah dilakukan kera jaan BN kepada rakyat sendiri.
Cuba tuan-tuan bayangkan, kerajaan kata nak kurangkan subsidi minyak, agar kera jaan dapat jimatkan duit konon untuk pembangunan, tetapi sedarkah kita semua bahawa negara selatan kita Singapura, selama ini apakah mereka dapat hasil dari subsidi yang kera jaan BN berikan kepada mereka.
lihat subsidi air, Singapura beli 5 sen 1000 gelen dan diproses dinegara kita dan dijual balik kepada kita dengan harga 50 sen 1000 gelen. Dan perjanjian ini tamat pada 2061.
Berapa banyak kawasan tadahan hujan yang Johor kena simpan untuk buat tempat memacu kedatangan awan dan hujan agar boleh jadi takunagn air dan berapa banyak hasil balak yang terpaksa tak dapat dikeluarkan kerana kepentingan air Singapura ini, siapa yang buat perjanjian kalau bukan kerajaan Perikatan /BN .
Kalau kita renung masalah minyak masak baru-baru ni, berapa banyak minyak masak dan barangan lain yang dibawa keluar oleh rakyat Singapura kenegara mereka, tetapi apakah hasil belian mereka ini dirampas oleh kastam disempadan kita , padadhal kalau adik-beradik kita yang berada diThailand beli minyak masak lebih, dengan garan kastam kita merampas disempadan. Padahal dalam masa yang sama kita terhegeh-hegeh membawa masuk beras dari Thailand untuk kita membuncitkan perut berhari-hari.Mungkin kerana yang dari Thailand ini orang-orang Muslim.
Dalam soal minyak petrol dan disel, kita dapati kenderaan mewah dari singaoura bebas keluar masuk mengisi minyak tanpa apa-apa masalah tetapi kereta tak mewah dari Thailand dikenakan sekatan oleh Kera jaan Malaysia baru-baru ini, padahal kalau kita lihat statistik penggunaan minyak di sempadan Thailand adalah 10-12 juta RM sebulan berbanding Johor 45-50 juta RM sebulan. Bayangkan berapa banyak kenderaan yang masuk melalui sempda negara kita diutara dan selatan. Apakah kita mendapat hasil makanan yang disumbangkan oleh Singapura kepada rakyat untuk membuncitkan perut kita berbanding mereka yang berada di Thailand dengan buah-buahan , sayuran, beras dan bermacam jenis makanan lagi.
Tak payah sebutla subsidi yang lain saperti penjualan pasir, pemberian Pulau Putih Mata dan akan tiba nanti Iskandar Malaysia akan terlepas kepada Singapura kerana Menteri mereka berada dalam JK Pembangunan Iskandar Malaysia. Apa guna Menteri mereka duduk dalam JK nak membangun Negara kita kalau hanya untuk menguntungkan negara kita bukan rakyat dan negara singapura. Ini telah saya timbulakan berkali-kali dalam parlimen, tetapi jawapan PM adalah untuk menarik pelabur, biar negara hancur lebur baru rakyat tahu, undi BN lagi.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.