Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Wednesday, March 10, 2010

Baru demo sekali tu! lepas ni kena demo lagi !!

Tertarik ana baca Sinar semalam, bila sahabat tel skim gaji untuk doktor dan lain-lain staf didalam Kem Kesihatan akan dinaikkan dan memudahkan kenaikan pangkat dan akan dipercepatkan kenaikan pangkat mereka yang berada dalam kategori tersebut.

Ana dalam perbahasan dalam Parlimen sessi 11 lalu telah mengesyorkan supaya ditubuhkan suruhanjaya kesihatan untuk menilai dan mengkaji pelbagai aspek dalam pekhidmatan kesihatan termasuk dalam bidang gaji dan servis lain yang sedang dihadapi oleh para doktor serta lain-lain yang berkaitan, termasuklah skim FPP ( full paying patient) di hospital awam yang khabarnya akan dilaksanakan disemua hospital awam yang ada pakar.

Alasan yang diberikan adalah kerana nak menyekat pakar daripada berhijrah kesektor swasta kerana gaji yang lebih lumayan terdapat disana.

Sebab itulah pada 1 Mac lalu, ana bersama dengan MP Jerai, Padang Terap dan Sungai Siput dan NGO mengadakan demo membantah pengswastaan pakar di Hospital awam serta mengedarkan risalah bantahan tersebut. Bila membaca sinar semalam, agak terkejut juga bila PM kata 200 juta diperuntukan sebagai tambahan kepada kenaikan gaji para doktor didalam perkhidmatan awam serta mempercepatkan skim perkhidmatan mereka.
Itu baru sekali kita adakan demo, nampaknya lepas kena kerap sikit buat dema, baru sahabat kita dalam sektor awam tu dapat imbuhan cepat sikit, buka tak ada duit, tapi dok perabih ketempat lain. 200 juta tu baru setengah daripada komisyen beli kapal selam saja saperti yang di sebut oleh ketua pembangkang dalam parlimen hari tu.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.