Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, June 29, 2008

Tebang balak, kalau tak bayar 100 juta ,janji tau, bila nak tunai.


Sabtu malam,ada taklimat berhubung dengan kemajuan yang dilakukan PAS dan pakatan dalam memimpin negeri Kedah Darulaman.(Kedah sejahtera).Apa yang mencuit hati ana adalah bila meneliti rentetan peristiwa yang berlaku sejak Kedah diperintah Pakatan Rakyat, ini lah kalinya serangan yang cukup kuat melanda negeri jelapang padi ini.
Semasa MB membatalkan ZIPY daripada mengambil 3000 ekar tanah sawah rakyat pun, tak sebegini panas dihenyak musuh, tetapi dalam kes membalak didalam hutan simpan ni, memang banyak pihak yang hentam Kedah.
Seingat ana, Peristiwa membalak dengan cara 'heli harvesting' ini telah dipopularkan oleh Dato' Syed Razak masa jadi MB dulu, dengan syarikat WTK dari Sarawak, memang ketika itu kita lah yang tentang habis-habisan, merosakkan alam sekitar dan mengganggu kawasan tadahan air untuk petani MUDA, orang P Pinang dan Perlis serta rakyat Kedah mendapat bekalan air.Lalu sebagai balasanya adalah janji kerajaan pusat ketika itu untuk membayar pampasan kepada Kedah sejumlah RM 100 juta setahun sebagai balasan kepada tindakan Kedah tidak menebang balak yakni mengekalkan kawasan tadahan air.Ini berlaku pada tahun 2003 kalau ana tak lupa la,kalau silap maaf.
Sebenarnya janji hanya tinggal janji, tidak ada pampasan yang dibayar selepas itu, tetapi oleh kerana kerajaan ketika itu BN pusat dan BN negeri, maka tak ada apa yang berlaku selepas itu.
Lalu kajian dibuat oleh kerajaan yang baru ni,mengikut andaian ana , mungkin hasil balak yang ada dihutan simpan sekitr 3 empangan ini, berjumlah RM 16 billion ringgit, pokok yang ada agak tua dan kalau dibiarkan terus, nescaya akan mereput dan tumbang dengan sendirinya, lalu difikirkan bagaimana nak keluarkan agar tak jadi reput dan habis begitu sahaja, tanpa memberi sedikitpun sumber kewangan kepada negeri, , maka kaedah tebang 3 pokok satu ekar sesuai diperkenalkan . Lalu sesiapa yang ada kepakaran diseru masuk tender, maka syarikat dari Serawak masuk dan ini yang sedang diteliti oleh kerajaan negeri berdasarkan nasihat daripada semua pihak, NGO, Jabatan hutan, alam sekitar dan sebagainya, maka kalau sesuai, bolehlah balak diambil, tapi kalau tak sesuai, maka hanguslah khazanah negeri itu didalam hutan tanpa diambil manfaatnya. Allah beri otak untuk fikir bagaimana nak dapat wang, tetapi kita kena berusaha untuk mengorek wang tersebut dengan ilmu yang Allah taala beri. Memang hutan perlu dipelihara, tetapi apakah sampai kita tidak ada wanag nak sara anak pun kita tak nak berusaha lagi, biarkan kita pokai, tetapi orang lain dapat air dari kita lepas tu boleh list syarikat dalam bursa saham hasil kita jaga takunagn air kita untuk mereka dapat faedah. Ini ana rasa sedikit sebanyak ulasan yang dapat ana buat hasil dari kesimpulan kes balak dihutan simpan tersebut. Tak tau lah ana cara mana yang terbaik untuk keluarkan balak yang bakal mereput kalau tak dibuang tu, dan hasilnya akan beri pulangan kepada rakyat Kedah juga. Cara mana nak ambil, itu ikut kepandaian dan pengalaman syarikat la. Tapi kalau kerajaan pusat sanggup bayar pampasan saperti yang dijanji dengan Syed Razak dulu, tanpa tebang hutan simpan air ni, lagi baiklah. Bukan banyak RM 100 juta setahun saja.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.