Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, February 28, 2010

Ayuh bila lagi monyet nak sambung demo!!

Kalau depan kedutaan Australia hari tu nampak dengan lagak dan bergaya mereka ni berdemo macam kata Ketua Pemuda UMNO macam monyet, alasannya adalah kerana 50 Ahli Parlimen Australia mengganggu sistem kehakiman dalam negara kita. Maka terbitlah puak-puak dari UMNO, PERKASA dan ada parti baru Makkal Sakti yang maih berebut Presiden macam PPP juga, masuk dalam golongan sama membantah Ahli Parlimen didepan kedutaan Australia ini.
Oleh kerana bantahan demi bantahan dari negara luar agar menggugurkan pendakwaan kes yang tak tentu hala keatas DSAI ni, maka lepas ni ana nak tanya kepada geng ni apakah akan ada juga demo depan kedutaan Kanada, Amerika Syarikat dan juga negara Qatar serta kalau ada lagi pemimpin negara atau rakyat negara berkenaan buat bantahan , nak diadakan demo juga ke lagi.
Kalau etakat Australia saja lepas tu senyap, maka rasanya mungkin puak ni tak cukup sifat sebagai pemuda untuk berjuang mempertahan integriti BN mereka lah agaknya. Harap kalau lain-lain negara membantah atas suasana sistem kehakiman yang dilihat wujud kepincangan oleh dunia luar, maka setiap kali kita nak adakan demo, maka tunggulah saat dan ketika dimana nilai negara kita akan menjunam dimana dunia, ditatkala itu barulah kita nak menangis tak berlagu. Apakah kita hanya hidup tanpa perlu menghirau pandangan luar dan mmepunyai sikap keras kepala kita dan angkuh dengan sistem kita tanpa melihat dimana wujud kepincangan yang mudah dihidu oleh orang luar.
Sebagaimana yang disebut oleh bekas PM Canada, pendakwaan yang bersifat political ini sepatutnya sudah lama ditolak oleh hakim kerana ala pendakwaan pun sudah dapat dinilai oleh seorang yang tak mengaji undang-undang pun.
Tapi aperti dalam kes Monggolia, tanpa ada motif pun, hakim sudah selesai menjalankan kerja beliau, apakah ini SOP yang tak dilihat oleh dunia luar.
Apakah negara luar ilap didalam membuat penialaian terhadap kita didalam tugas kita menjalankan pendakwaan, apakah bukti yang kita ada tidak dapat dikesan akan kepalsuannya oleh mereka yang berada nun jauh disana, dunia sekarang sudah menjadi dekat dengan wujud pelbagai sistem ICT yang hanya berada dihujung jari, oleh itu kalau Tokoh Maal Hijrah 1431 menyatakan kalau nak adakan pendakwaan mestilah gunakan mahkamah syariah bukanya civil kerana kes ini berada didalam rangka undang-undang hudud.
Apakah dalam ke sebat wanita berzina kita hebih setelah ia dilaksanakan tanpa diketahui aal usul kes dan mengikut panduan alquran didalam pelaksanaan nya , maka dalam kes yang sebesar ini kita hendak mengabaikan tuntutan agama iaitu dakwa ditas kesalahan Qazaf. Kenapa pandangan tokoh Maal Hijrah yang kita sendiri iktiraf tidak mahu kita jadikan panduan. ? Amat naive sistem kita senenarnya.
Dimana hendak meletakkan muka kita dimata dunia uar sekarang ini!!

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.