Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Friday, September 17, 2010

Bila boleh dan bila pulak salah nih?

Bila masa boleh dan bila pula ketikanya tak boleh.
Itu yang menimbulkan kegelisahan rakyat apabila melihat paparan gambar yang disiarkan berhubung kes yang heboh baru-baru ini pasal orang yang bukan Islam masuk masjid dan diberi amaran oleh badan tertinggi Islam di negeri Selangor.
Ada JK Surau yang mungkin tak ada sunnat tahiiyat masjid pun disitu , tetapi telah dipecat oleh badan tersebut kerana agaknya tak ikut telunjuk badan itulah agaknya , maka sekarang surau yang tak sunat pun ada tahiyyatul masjid tu diambil kendali oleh badan tertinggi agama di Selangor tu lah, yang diperintah oleh parti yang budan dari golongan pusat Putrajaya.
Apa yang rakyat runsing dan risau adalah bilamana ada pula masjid yang boleh dimasuki oleh juga bukan Islam , sampai juga keruang solat dan juga menyampaikan cek sumbangan macam yang YB Serdang buat, mungkin cuma kelainannya bila yang YB Serdang dikatakan salah kerana memberi tazkirah, entah apa ayat atau hadis yang dia ulas dalam tazkirah tu pun tak dijelaskan oleh akhbar fitnah nombor wahid dalam negara, tak pula arif ana nak beritahu. Itu mungkin kesilapan yang sengaja digambarkan supaya nampak besar sangat salahnya daripada yang sorang lagi juga MP , tak beri tazkirah tapi beri cek, yang ada duit, padahal YB Serdang juga beri sumbangan wang juga.
Mungkin yang di Serdang tu, mereka yang kata belum merujuk kepada keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan, dan yang Kuala Selangor tu mereka dah rujuk kepada keputusan muzakarah majlis fatwa dah, sebab tu dibolehkan masuk ruang solat, entah masjid ke surau tak pasti pulak, entah sunat tahiyyat masjid ke tidak, tak tahu lah ana nak jawab.
Kalau kita renung suatu ketika dulu tatkala mana heboh juga pasal penggunaan perkataan Allah oleh penganut Kristian, juga heboh pasal larangan ini dikalangan bukan Islam, ada negeri boleh dan ada negeri yang kata tak boleh, tetapi dalam al Quran setahu ana yang tak arif ni ada ayat yang sebut bila disoal siapa yang menjadikan langit dan bumi, maka mereka berkata "Allah". Itu ayat Allah yang terangkan kepada kita, yang lain ana tak berani sebut, cuma nak ulasnya pasat si YB ni boleh pula beri cenderahati frame perkataan Allah pula tu, untuk hiasan dimana kita pun tak diberitahu, tapi setahu ana beliau bukan beragama kristian , yang dibenarkan guna perkataan tersebut di beberapa negeri oleh Menteri Malaysia dari Padang rengas suatu ketika hari tu.
Kalau macam ni punya hal, rakyat jadi penin la sat.
Macam la juga halnya dengan sembahyang hajat dan baca Yaasin nak bagi menang di PRK Hulu Selangor tempoh hari, kalau macam ni punya kemushkilan, diharap pihak Majlis Fatwa kena muzakarah sat supaya rakyat lebih fokus terhadap apa yang diarahkan oleh sesetengah golongan, takut nanti habis semua keliru, macam yang berlaku dinegeri uatara hari tu, orang belum raya depa dah lantak makan ketupat lemang dan sembahyang raya, alahai negeri bekas MB TS Shahidan.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.