Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Wednesday, March 4, 2009

Kes Kugan terdedah akhirnya.

A second post-mortem conducted on A. Kugan who died in police custody revealed 45 injury marks on his body believed to have been caused by beating repeatedly with a blunt object, according to the family lawyer N. Surendran.


Surendran said he received the results of the post-mortem, issued by the Universiti Malaya Medical Centre (UMMC), at 5pm yesterday. The post-mortem team was headed by Dr Prashant N. Samberkar.

"Extensive haemorrhaging was present within the fatty tissues and the muscles of the upper trunk, lower trunk, both upper limbs and both lower limbs. The findings are consistent with injuries on the external surface," Surendran told a news conference here today.



"Rhabdomyolysis is the rapid breakdown of skeletal muscle tissue due to muscle damage. The muscle damage may be caused by physical, e.g. crush injury, chemical or biological factors," he said.

Kerosakan pada tisu yang disebabkan oleh hentaman kuat dengan benda tumpul seterusnya menyebabkan terjadi kerosakan pada buah pinggang dan menyebabkan kerosakan buah pinggang yang teruk dan penyebabkan kepada kematian beliau, dan post mortem juga mendedahkan bahawa beliau dihentam pada bahagian atas badan, bawah badan, anggota atas dan anggota bawah dan kecederaan dalam badan setelah dibuat post mortem selari dengan kecederaan pada luar badan dimana kesan luka dan lebam terdapat dimerata tempat didada, abdomen dan kaki serta tangan saperti yang dipaparkan didalam gambar di Internet dan surat khabar.

Ana merasa hairan dan ajaib bahawa post mortem pertama yang dijalankan oleh Hospital kerajaan itu yang hanya menyatakan ia mati kerana paru-paru berair yang tidak langsung selaras dengan apa yang didapati luka diluar badan beliau.

Kalau kita tanya orang yang biasa , tidak mempunyai asas perubatan pun boleh menjangka bahawa kerosakan diluar tidak selaras dengan kerosakan didalam kalau melihat gambar Kugan yang telah disiarkan saperti yang didedahkan oleh post mortem pertama itu.

Kita harap selepas ini tidak berlaku lagi perkara yang saperti mana yang dihidapi oleh Sdr Kugan ini. Kita pernah dengar cerita yang didedahkan oleh YB Senator Hj Yusof Husin dalam perbahasan di dalam Dewan Negara tentang beliau menjadi mangsa tahanan ISA yang dilakukan saperti mana yang pernah didedahkan oleh mereka-mereka yang pernah kena siasatan polis berhubung dengan ancaman fizikal yang dilakukan semasa siasatan.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.