Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, December 14, 2009

Keputusan undi pada 11.30 malam.


Huh malam ni kami diarah tunggu sampai habis perbahasan peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Dalam Negeri yang jaga polis dan imigresen kerana kami nak dapat keputusan belah bahagi, tetapi agak kurang bernasib baik kerana kerajaan menang dengan 64 lawan 63, ada beberapa orang MP yang terpaksa meninggalkan dewan kerana urusan yang lebih penting dan komitmen yang tak dapat ditinggalkan serta ada yang masih berada diluar negara.

Sebenarnya banyak perkara yang kami tidak puas hati dengan Kementerian yang jaga polis ni kerana banyak keadaan yang berlaku dalam negara kita kutakhir ini baik dari segi indek jenayah mahupun keselamatan rakyat nampaknya tidak rasa selamat dan selesa.

Sebutlah apa saja dan dimana saja pasti masalah keselamatan rakyat masih jauh daripada apa yang diharapkan. baru-baru ini di Perlis misalnya, seorang remaja yang ditembak mati oleh Polis beberapa das sehingga menemui ajal atas alasan menyerang Polis , tetapi apabila mati ditemui beliau dalam keadaan bergari, mengikut laporan akhbar, bahkan polis memberi alasan beliau menyerang polis, lalu untuk menyelamatkan diri terpaksa menembak beliau, padahal apa yang kita selalu diberitahu kalau hal keganasan sebegini, polis boleh menembak kaki atau pinggang kebawah untuk melemahkan pergerakan beliau bukannya didada sebingga beliau mati tergolek.

Begitu juga halnya dengan semakin ramai mangsa yang mati didalam lokap polis dan juga kes ragut dan jenayah lain yang semakin hari semakin banyak, bunuh, rompak, ragut, bahkan kes tikam dengan keadaan suasana sadis sekali seringkali memenuhi dada akhbar, dan menteri yang bertanggng jawab dan keta polis yang ditambah kontrak inilah yang perlu dipertanggung jawabkan. Sebelum itu usul potong gaji Menteri sebanyak RM 100 juga tak mendapat kelulusan.

Malam ni sampai PM pun tunggu dalam dewan takut undi mereka kalah , tetapi ini akan menjadi satu pengajaran kepada Menteri jangan sering mengabaikan tanggungjawab keatas keselamatan rakyat, kalau nampak Ketus Polis yang tak menjalankan tgas dengan efisien t, usahlah lagi sambung kontrak dia, gantilah dengan yang lain. Kesian pula dengan timbalan yang menunggu lama nak rasa habuan sebagai ketua polis pulak.

Peristiwa malam ini yang berakhir pada jam 11.30 malam perlu menjadi pengajaran kepada BN supaya buat kerja baik-baik dan KPI bukan hanya sekadar atas kertas, tetapi perlu dilaksanakan agar rakyat dapat faedahnya.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.