Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Saturday, December 19, 2009

Konvensyen di Bangkok.

Konvensyen selama 2 hari di Kota Bangkok menemukan lebih kurang 50 orang Ahli Parlimen yang berkelulusan doktor perubatan bertujuan untuk membincangkan kesan perubahan cuaca kepada kesihatan manusia sejagat amat bertepatan dengan apa yang juga diperbahaskan diperingkat dunia di Copenhagen yang berakhir semalam.
Ada diantara peserta yang mendedahkan adanya kepulauan dinegara mereka yang telah lupus ditelan air laut dek kerana naiknya paras air sehingga Negara mereka menjadi kecil dan tiada lagi diatas air kerana kesan kenaikan paras air kerana panasnya bumi ini menyebabkan ais yang berada diartik dan antartika cair, semua ini keran kesan gas rumah hijau akibat daripada perbuatan tangan-tangan manusia sendiri.
Konvensyen anjuran Asian Forun of Parliamentarian on Population and Developtment (AFPPD) tajaan kerajaan Jepun dan United Nation ini diharap dapat memberikan input yang berguna untuk diimplimentasikan diperingkat Negara agar masalah kesihatan yang pasti sedang melanda dunia hari ini dapat diatasi kerana perubahan cuaca dan iklim ini akan mengenai semua orang, tidak terkecuali , ini merupakan antara bala daripada Allah akibat kerakusan tangan manusia itu sendiri.
Penyakit-penyakit saperti cholera, dengue, chikungunya, H1N1 dan H5N1 semuanya merupakan masalah yang terpaksa yang berterusan dihadapi oleh umat manusia tanpa mengira bangsa dan agama, semua ini adalah sebagai amaran daripada yang maha pencipta diatas kerakusan tangan manusia memusnahkan ala mini sehingga factor penstabil suhu dan penapis kepada system suria yang menyebabkan ianya menjadi nipis dan terus terkesan kepada alam buana ini.
Dalam menghadapi suasana masalah yang dicari sendiri oleh manusia saperti HIV /AIDS dan penyakit yang seangkatan dengannya, maka sesuatu harus diberi perhatian agar ianya tidak berterusan menjadi bebanan kepada kewangan Negara , apa tidaknya kera Malaysia sendiri membelanjakan ratusan juta daripada bajet tahunan untuk menghadapi para penagih tegar kita yang sudah pasti menjadi penyumbang utama kepada peratusan HIV/AIDS ini sehingga program Harm Reduction yakni menukar jarum suntikan dan memberikan dadah metadon untuk mengurangkan ketagihan kepada dadah sebenar ( psychotropic saperti heroin dan morphine). Walaupun hukuman gantung dikenakan kepada mereka yang mengedar dadah ( melebihi 15 gm), tetapi masalah ini tidak juga selesai. Dimana silapny, sudah pasti kitab yang menjadi panduan manusia tidak diambil sebagai petunjuk didalam merangka strategi pelaksanaan undang-undang kita.
Apa yang menjadi masalah kepada golongan ini adalah mereka akan menjadi sumber jangkitan kepada isteri mereka didalam menyebarkan virus HIV ini dan seterusnya apabila mengandung, virus itu akan diturunkan kepada anak-anak mereka , dan nanti habis satu keluarga akan menjadi pesakit AIDS. Sebab itulah ujian screening untuk bakal pengantin memang satu keperluan agar nanti pasangan yang bakal mendirikan rumah tangga akan mendapat satu keluarga yang bebas daripada bala AIDS ini. Ini semua kerana ada kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa wanita berkahwin menghidapi AIDS 5 kali ganda lebih berbanding dengan pekerja seks !! kenapa ini berlaku, sudah tentu pasangan merekalah yang menjadi dan membawa balik virus itu kerumah , oleh kerana isteri tidak tahu, maka langsung terkena. Bagi pekerja seks, mereka sudah arif dengan hal ini, sehinggakan di Thailand disberitahu bahawa ada kempen 100 % kondon pepada pekerja seks ini !!
Ingatlah, manusia dijadikan diatas muka bumi Allah ini dengan peraturan dan undang-undang yang sudah tersedia, kalau kita menyimpang dari peraturan tersebut, maka sudah pasti kebinasaanlah yang akan menimpa kita.

Banyak kemusnahan telah kelihatan menimpa kita kesan perubahan cuaca kini saperti banjir di Johor , tanah runtuh, kawasan rendah tenggelam, bertambahnya penyakit bawaaan vektor yang diakibatkan oleh nyamuk dan lalat serta berbagai lagi masalah yang perlu ditangani oleh semua agar kehidupan kita lebih selesa.

Ana bersama Dato' Dr Tikee Lafe mewakili Parlimen Malaysia.
Bila sebut Bangkok ni, semua tahu bahawa suasana sosial dan kegiatan seks menjadi sesuatu yang lumrah, mungkin itulah sebabnya ia dipilih sebagai tempat berseminar ini, dan apa yang dapat ana lihat kebetulan dimalam minggu, suasana hipuk pikuk bising dengan muda mudi yang berpeleseran ditengah kota Bangkok ini, memberikan satu kepastian bahawa inilah sebabnya maka segala apa yang Allah turunkan bala dan penyakit adalah berpunca daripada kegiatan manusia itu sendiri. Entah sampai pukul berapa pun ana tak pasti kerana pukul sepuluh malam saja ana sudah masuk bilik dan tarik kain selimut.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.