Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, July 26, 2010

Dimana salahnya 'little Napoleon'?

Sebut pasal little Napoleon ni, tertarik juga ana nak sentuh. Bukan pasal apa, kerana Tan Sri Sidek KSN baru-baru ni ada buat arahan supaya kakitangan awam jangan layan surat daripada orang politik didalam pemberian kontrak tertentu, melainkan jika ada merit dan keupayaan.
Memang kita tak mahu bantah perkara tersebut, memang kalau dah ada merit dan kemampuan tidak ada siapa yang patut tolak dia, tetapi kenapa baru sekarang perkara ini berlaku dan hendak dilaksanakan, bukankah benda ni dah lama sepatutnya dipraktiskan .
Satu saja pada jangkaan ana, kerana 4 negeri yang diperintah pakatan rasanya menjadikan kakitangan awam itu lebih berautoriti dan berintegriti berbanding dengan sebelum ini dimana apa juga projek dan program yang hendak dilaksanakan adalah atas sokongan dan pertolongan ahli politik walaupun mereka tidak ada merit dan kemampuan, lihatlah apa yang berlaku kepada projek yang disiarkan tidak dapat diteruskan kerana kontraktor tidak kompeten dan wang tidak cukup, ada satu kes misalnya di Selangor sehingga terpaksa kerajaan negeri ambil alih dan pulihkan projek tersebut kerana kontraktor yang lama tak lagi mampu nak teruskan.
Begitu juga kes projek yang runtuh dan roboh saperti yang berlaku di Terengganu , negeri yang kaya tetapi rakyat miskin itu.
Satu pihak ana setuju dengan arahan begini, tetapi ada juga yang tak betulnya kes ini, tak kan tak boleh langsung surat sokongan dari kami sebagai wakil rakyat ni dipertimbangkan oleh kakitangan awam berdasarkan kepada merit mereka, ini semua kena ikut prioritilah, jangan semuanya nak dibuat secara 'blanket' sahaja.
Bila negeri dah diperintah oleh PR, maka semua sokongan politik langsung tak boleh pakai, tapi masa BN perintah semua dulu, kalau yang tak layak dan tak ada merit pun, semua hampa boleh buat, tak lah bermakna politik boleh menguasai awam, tetapi ada logiknya dengan pandangan YB Khairi Jamaluddin MP Rembau dalam hal ini, dalam kes tertentu kena ada pertimbangan juga, kalau dia ada merit dan kemampuan, apa salahnya sokongan daripada wakil rakyat diberikan perhatian oleh kakitangan awam juga, ya tak ?.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.