Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, July 25, 2010

Nak nafi lagi ke ni!

Malaysia akan bankrup 2019 kalau terus-terusan kerajaan beri subsidi kepada rakyat, macam tu lebih kurang apa yang disebut oleh Menteri dibawah JPM.
Kalau macam ni, baik tok sah jadi menteri, lebih baik anda dok di MAS , kendalikan kapalterbang atau jual bangunan ke supaya keuntungan berganda diperolehi, lepas tu cukup tahun, tambah bonus.
Apa yang rakyat nak lihat, bagaimana urusan ekonomi yang dibuat dapat membantu rakyat didalam menjalani penghidupan seharian, barang lebih murah dan perkualiti, perkhidmatan lebih baik dan efisien serta khidmat yang lebih bermutu .
Kalau nak kerat itu dan ini dari rakyat, lepas tu beban itu dan ini kepada rakyat sesuai dengan moto rakyat didahulukan, maka tok sahlah nanti suruh rakyat buat itu dan ini kepada kerajaan pula.
Bercakap pasal bangkrup ini, kalau kita semak apa yang dibentangkan oleh UNCTAD terbaru, amat terkejut kita boleh kalah dengan Philippine dan Vietnam didalam menarik pelabur asing . Kemasukan pelabur asing bagi Malaysia hanya 1.38 Billion USD ,menjunam melebihi 81 % berbanding dengan Vietnam 44.1 % dan Indonesia 44.7 % serta Thailand 30.4 %. Negara lain saperti Myanmar, Singapura dan Philippine boleh mencapai kadar positif .
Lagi menyedihkan bila Laos dan Timor Leste yang baru merdeka pun mendapat hasil FDI positif tetapi kita negative, dimana yang masuk hanya 1.38 Billion USD tetapi yang keluar USD 8.04 billion.
Memang logik dan benar apa yang menteri kata, cuma bukan kerana beri subsidi kepada rakyat negara akan jatuh bangkrup , tetapi kerana salah urus dan salah tadbir serta masalah korupsi yang menjadi buah mulut dan bualan seantaro dunia bagi Malaysia ini. Lihat saja apa yang terjadi di Selangor, hasil pasir semasa BN perinah dengan hasilpasir masa PR mentadbir, jauh beza perolehan kepada kerajaan negeri kerana tiadanya untuk kroni dan rasuah didalam pemberian projek. Begitu juga hasil balak di Kedah , kalau BN perintah hasil kepada negeri hanya 8 juta setahun, tetapi sepanjang 2009, hasilnya menjadi 35 juta kesan daripada tender terbuka kerajaan.
Bagi pasir selangor, dari 2005 hingga 2007, hasil pasir memberikan kerajaan negeri sebanyak dalam lingkungan 4 juta setahun, tetapi 2009, ia mencapai 13.76 juta dan sehingga Jun 2010 ia memberi hasil sebanyak 15.30 juta .
Rasanya amat terang lagi bersuluh, apa yang berlaku selama ini dalam penghasilan kepada negeri dan rakyat serta kemasukan pelabur dalam dan asing banyak bergantung kepada sikap pemerintahan kerajaan itu sendiri dan buka kerana memberi subsidi kepada rakyat.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.