Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Thursday, September 9, 2010

Alahai kesian, dah semakin jelas nyanyuknya .

Kesian juga ana bila baca berita pasal manusia sorang ini yang dulunya pernah mendapat sanjungan seluruh dunia Islam, tetiba sekarang ini sudah menjadi penyokong kepada sebuah pertubuhan yang UMNO sendiri tak mau Presidennya menjadi calon atau menyokong calon kalau presiden pertubuhan itu menjadi calon dalam PRU ke 13, kesian orang ni, yang mungkin mudah lupa sekarang ini dan nampak makin nyanyuk pemikiran beliau.
Beliau ada menyebut dalam siaran berita bahawa PAS sudah tidak mau hudud lagi sejak berkawan dengan DAP dan keAdilan la ni, tetapi memang sah beliau sudah nyanyuk dan tak ingat yang beliaulah yang menghantar surat kepada MB Kelantan yang masih lagi jadi MB sekarang ini membuat amaran dimana pusat tidak akan beri kerjasama dalam pelaksanaan enakmen syariah 2 tersebut dan pusat akan ambil tindakan jika Kelantan terus laksanakan nya juga. Memang sah beliau dah lupa dan nyanyuk sehingga ketahap tak dapat membezakan apa yang PAS perjuangkan dikatakan sama dengan apa yang telah UMNO buat untuk memartabatkan Islam sehinggalah kepada pengharaman kulliah ilmu didalam surau dan masjid oleh Prof yang mengajar pensyarah ilmu agama di Universiti dan melatih para Qadi dan Mufti pun diharamkan menjadi penceramah didalam masjid dan surau ketika beliau yang pernah menjadi orang kuat OIC suatu ketika dulu , bahkan pernah juga orang yang jadi Mufti Selangor pun tidak dibenarkan mengajar didalam masjid dinegeri yang dia pernah jadi Mufti, dizaman manusia sorang ni jadi pemimpin kita dulu .
Memang sesuai andaian saperti kata Allahyarham Datok Fadhil Nor, dia ni patut pi dok pondok dan menadah kitab diusia tua sebegini agar beliau berada dalam keadaan yang anak-cucu dan rakyat terus sanjung , takut nanti jadi macam kucing jantan tua yang diluati oleh semua kerana masuk rumah kecing rata tempat sehingga menghancingkan seluruh rumah.
Harap beliau jangan lagi banyak bercakap kerana makin banyak bercakap, makin nampak nampak jelas nyanyuk beliau tu. Sampai apa yang majlis fatwa dah putuskan pun masih lagi beliau nak pertikaikan. Apakah beliau sudah tidak ingat bahawa hukum menuutp aurat itu wajib begi setiap muslim dan muslimat dan tak ada apa pun kewajipan kepada yang bukan Islam, tetapi apa pendangan beliau jika yang tidak tutup aurat tu seorang muslimah tetapi masuk kedalam masjid/surau juga nak beri tazkirah?.

Ana copy komen Ketua Penerangan PAS dari Harakah daily dibawah untuk tatapan bersama.
PAS kecam Mahathir tuduh jual agama
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 9 Sept: PAS mengecam Tun Dr Mahathir Mohamad yang menuduh parti itu menjual agama untuk kepentingan politik sedangkan hakikat yang berlaku Umno yang perkudakan Islam untuk mencapai cita-cita politik.

“Tun Mahathir melahirkan kemarahan kepada PAS kerana insya Allah PAS akan mengganti Umno sedikit masa lagi,” kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Katanya, Mahathir sedar generasi baru hari ini mual dengan Umno, dan telah menjadikan PAS pilihan mereka dalam perjuangan walaupun bapa mereka ‘berkarat biru’ macam bekas perdana menteri itu.

“Kenapa PAS menjadi pilihan mereka, tidak lain dan tidak bukan kerana dasar Islam yang menjadi teras perjuangan PAS yang sentiasa segar, berbanding dengan dasar Umno yang sudah lapuk dan berkulat,” ujarnya.

Menurutnya, mereka yang menyokong Umno termasuk anak-anak Mahathir adalah mereka yang hanya berkepentingan untuk memenuhi tembolok dan perut sahaja sementara perjuangan untuk membela agama dan bangsa memang jauh ke belakang.

Justeru, tegasnya PAS menyangkal tuduhan Mahathir yang menyamakan PAS bekerjasama dengan bukan Islam sama seperti Umno dalam Barisan Nasional.

“Untuk maklumat Tun, PAS bekerjasama dengan Pakatan Rakyat dalam bentuk tahalluf yang tidak menggadaikan prinsip Islam yang PAS bawa sejak ditubuhkan.

“Umno berkawan dengan orang bukan Islam sehingga menggadaikan prinsip Islam. Selama 53 tahun Umno dalam kerajaan BN gagal mempertahankan Islam, malah imej Islam semakin buruk pada pandangan orang bukan Islam, rakan-rakan dalam parti komponen,” jelasnya.

BN, katanya semakin keliru pemahaman Islam mereka walaupun mereka lihat setiap tahun musabaqah al-Quran diadakan di negara ini tetapi isteri pemimpin Umno daripada muda sampai tua tidak menutup aurat.

Tambahnya, kalau perkara yang kecil macam itu pun Umno gagal memahamkan rakan-rakan BN, apakah lagi perkara yang lebih besar.

PAS, ujarnya ingin menegaskan dalam kerjasama politik yang pernah dilalui oleh PAS sejak kerajaan campuran Barisan Nasional, Angkatan Perpaduan Ummah, Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat, semuanya mengangkat martabat Islam.

Kerjasama PAS dalam Pakatan Rakyat telah berlaku proses Islamisasi yang lebih baik walaupun usia tidak sampai 3 tahun berbanding dengan Umno yang berkuasa lebih 53 tahun.

Justeru, tambahnya PAS mengharapkan Tun Mahathir masih normal dalam membuat penilaian dan perbandingan kejayaan PAS berbanding dengan Umno.

“Apakah Tun Mahathir sakit hati apabila masjid di bawah kerajaan Pakatan Rakyat penuh dengan majlis ilmu sedangkan masjid di bawah kerajaan Umno sudah menjadi kubur?

“Bukankah masjid zaman Tun berkuasa dahulu masjid dibelenggu, ahli jawatankuasa yang aktif dipecat dan diganti dengan AJK yang bukan ahli masjid yang rendah moral dan akhlak?” soalnya.

Katanya, bekas perdana menteri itu bertindak kerana masjid telah menjadi medan penyebaran ilmu yang merugikan Umno terutama selepas keputusan pilihan raya umum 1999.

Katanya lagi, Tun Mahathir juga pertikai kenapa PAS menyokong orang bukan Islam masuk ke masjid dan surau.

Jelasnya, PAS berpendirian demikian bukan kerana PAS membelakangkan hukum agama di mana sebelum satu keputusan hendak dibuat, PAS merujuk pada hukum dahulu, bukan menyatakan secara membuta tuli sahaja.

Pendirian itu, katanya selari dengan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan yang bersidang pada 1 Mac 2010.

“Tun perlu jujur, apakah tidak ada wakil rakyat BN yang masuk ke masjid?

“ Apakah hukum menjadi halal kalau wakil rakyat bukan Islam daripada BN masuk ke masjid dan berubah menjadi haram kalau daripada DAP, feqah mana yang Tun rujuk?” tanya beliau.

Secara sinis, katanya memanglah ‘feqah Umno’ bukan sahaja orang bukan Islam daripada DAP tidak boleh masuk, malahan ustaz PAS seperti Datuk Dr Haron Din, almarhum Datuk Ishak Baharom, Datuk Ismail Kamus pun tidak boleh masuk ke masjid atau surau untuk memberi ilmu kerana mereka ‘ulamak politik’.

“Kalau ustaz Umno bercakap supaya sokong Umno itu tidak politik, kalau cakap sokong Islam, maka ini politik,” ujarnya lagi.

Mengenai Mahathir membangkitkan PAS sudah tidak mahu kepada hudud sejak berkawan dengan DAP, beliau mempersoalkan adakah sekarang bekas perdana menteri itu pula menyokong hudud.

Katanya, mungkin Mahathir sudah lupa surat amaran yang pernah beliau hantar kepada kerajaan Kelantan supaya jangan melaksanakan kanun jenayah syariah di negeri itu.

“Malahan menuduh ini hudud PAS, bila dicabar pula mana hudud Umno sampai hari ini tidak timbul-timbul. Bukankah sebagai seorang Islam semacam Tun yang sudah meningkat umur tidak sepatut berfikiran begitu,” ujarnya lagi

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.