Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Saturday, August 22, 2009

Jelas tak payah bersuluh.!!

Kita biasa mendengar ungkapan 3 P oleh seorang pemimpin UMNO dan dan MB Kedah, bermakna dimana ada padi, disitu ada pondok, dimana ada pondok disitu ada PAS.PAS diawal penubuhan dulu memang tidak dinafikan bermula dengan mereka yang berkampong dipondok dan orang yang ahli dalam bidang agama. Kalau di Kedah pondok An Nadhoh Bukit Besar dan Pondok Pak Ya di Padang Lumat serta di Pendang Pondok Pak Chu Him Gajah Mati merupakan antara tempat yang PAS bermula dan menjadi gagah dan kuat.
Itu ada pada PAS dan merupakan sejarah bagi PAS untuk mengajak manusia mendekati ajaran agama dan mendekati Allah dalam amalan dan perjalanan hidup serta memerintah negara.
Ana tertarik bila mendengar ceramah Ust Idris Ketua Penerangan PAS yang berceramah di Pengkalan Pasir bersama Dato' Mahfuz Omar yang diganggu oleh pihak sebelah lagi dengan LCD dan pembesar suara yang besar tanpa ada permit untuk menganggu orang, hampir 100 anggota Polis berada disitu tidak membuat apa-apa bantahan kepada gangguan tersebut sehingga dicabar oleh penceramah PAS kalau terjadi apa-apa yang tak diingini maka pihak Polis akan bertanggungjawab, maka barulah mereka dilarang daripada mengganggu ceramah PAS yang ada permit tersebut.
Rupa-rupa nya sekarang baru kita rakyat semua tahu bahawa untuk mengganggu ceramah kita tidak memerlukan permit daripada polis, kerana apa yang ditunjukkan oleh pihak UMNO malam tu seolah-olah mengesahkan perbuatan tersebut. Apalah salahnya kalau hampir 100 anggota itu pergi memberitahu puak yang tak tahu demokrasi tu supaya memperlahankan suara LCD mereka atau terus padam kerana mereka tidak ada permit.
Bayangkan kalau ini dilakukan oleh Pakatan ketika UMNO berceramah, sudah pasti polis akan datang dan mencabut pembesar suara dan ada yang tertangkap kalau melawan. Bahkan pernah berlaku kalau nama yang berceramah tidak sama dengan senarai dalam permit, maka pernah pihak polis datang dan mencabut pembesar suara .
Sekarang ini wujud fenomena baru dimana tentera digunakan untuk membantu BN didalam menghadapi musuh politik mereka Pakatan Rakyat. Lihat apa yang berlaku di Pekan dengan undi pos dari kawasan kem yang terletak didalam kawasan parlimen Kuantan tetapi untuk memnangkan TPM yang menang nipis pada 1999 dalam jumlah 200 lebih, bibuat sempadan baru mengambil kem itu kedalam kawasan Pekan sehingga kemenangan memuncak pada 2004 dan 2008, dan begitu juga di Belantik dimana pendaftaran ditransit camp di Belatik yang sepatutnya berada dibase camp di Sungai Petani , mereka ini menjadi pengundi di Transit camp di Belantik dan bukan di base camp di Sungai Petani, dan sekarang berlaku di Permatang Pasir dimana tentera jelas berada dalam markas BN dan kata Menteri Pertahanan , tentera membantu rakyat .

Memang unkapan bahawa dimana ada tentera, disitu ada camp, dan dimana ada camp disitu ada undi pos dan dimana ada undi pos disitu BN menang. Sesuailah dengan hasrat Menteri Pertahanan baru-baru ni mengumumkan bahawa setiap kawasan parlimen akan diwujudkan satu batalion askar wataniah, rakyat sudah terhidu bau hancing hasrat tersebut.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.