Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Tuesday, March 23, 2010

Satu lagi , diutara pulak dah.

Satu lagi PRK bakal diadakan.
Kali ini dinegeri besar kelemboi, Perlis. ADUN dari MCA dari DUN Titi Tinggi telah meletakkan jawatan dan sudah menghantar surat kepada Speaker Perlis dan sedang menunggu keputusan SPR. Mengikut kaedah apa yang berlaku di Kota Siputeh, maka makan la masa setahun dua sebelum boleh diadakan PRK . SPR kata tak payah, masuk mahkamah kata sah, SPR rayu kata tak sah , mahkamah rayuan kata sah dan sampai macam tu lah kut sampai lah tiga tahun lepas tu SPR kata masa dah lepas dan ikut undang-undang maka tak payah PRK, maka selamatlah BN sekali lagi. Macam apa yang terjadi kepada DUN Kota Siputeh, sampai la ni masih dok tunggu bila nak buat keputusan. Hukum dah rayu dah cuma keputusan belum. Orang sana semua dah dapat, jalan tar, rumah baru, Menteri dah turun tidur dirumah pengundi , sekolah pun dah semua dilawati, batuan demi bantuan dah diperolehi, cuma mungkin masih menunggu musim mengerat kot boleh Menteri turun mengerat dan mukoi padi, lepas tu masuk TV lepas tu baru buat pilihanraya. Kalau di Kuala Krai hari tu boleh pi motong, di Kota Siputeh bendang banyak, pi megerat padi pulak la walau pun la ni orang dah pakai mesin semua dah.
Tapi baru saja habis musin padi ni, kena tunggu 3 bulan lagi la, atau nak cepat suruh pi menanam cepat sikit. Ambik gambar dan siar dalam TV , menteri berjiwa rakyat turun bandang tanam padi.

Speaker DUn Perlis kata dia serah kepada SPR dan tak hantar surat lagi kepada SPR, lepas tu dia kata keputusan ada pada SPR dan khabarnya DS Najib kata PRK tak jadi kerana ADUN itu tak letak jawatan. Lepas tu SPR pun kata PRK tak jadi. Rakyat sekali lagi keliru, mana satu yang berhak memutuskan kekosongan kerusi dan mengadakan pilihanraya ni, Speaker ke atau SPR ke, PM ke atau SPR ke. Nampaknya habis dak terbalik kuang dalam negara kita hari ini. Mana yang lebih berautoriti tak tau dah, dengar seakan-akan PM semua yang kawal dari Speaker, SPR dan PRK. Kalau macam ni bilalah orang luar nak oercaya dengan sistem negara kita dan bagaimana nak tambah keyakinan mereka untuk menarik melabur kedalam negara kita nih.
Walaupun tak jadi letak jawatan, salah satu ahli parti komponen BN mendesak supaya beliau mesti letak jawatan.Depa kata ini menjatuhkan imej BN di Negeri Perlis. Memang jatuh dah pun, hari tu PBT tak bayar bil letrik sampai kena sita oleh mahkamah. Tak tahulah apakah punca maka jawatan diletak, surat dihantar, tetiba PM kata tak letak. Main silap mata pulak demo nih.

Nasib baik juga bukan Titi Serong yang buat surat tu, kalau tidak belum sampai surat kepada speaker DUN, SPR dah tetapkan hari penamaan calon dan hari mengundi.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.