Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Thursday, April 15, 2010

Silat Samy membelit Muhyiddin

Nampaknya kali ini DS Samy Vellu dapat menunjukkan lakonan yang mantap dan berbisa sehingga TPM pun dapat ditundukkannya. Kali ini nampaknya UMNO sudah kalah 3-0 dengan MIC di Hulu Selangor. Lakonan yang dimainkan oleh MIC mengena kali ini, apa tidaknya kalau DS Samy tidak berkeras untuk meletakkan Palanivel sebagai calon, tentu mereka tidak akan dapat kemenangan 3-0 terhadap UMNO.
Dalam keadaan ini juga menampakkan ketidakcerdikan TPM dan Ketua Pemuda UMNO yang tidak mengambil kesempatan untuk mengambil kembali kawasan Hulu Selangor ketangan UMNO setelah sekian lama berada dalam genggaman MIC tetapi tidak banyak perubahan yang telah berlaku disitu, sebab itulah mereka bermati-matian tidak mahukan lagi Palanivel berada disitu.
Walaupun dari satu segi DS Samy Vellu nampaknya menggambarkan beliau seorang pemimpin yang tak berprinsip kerana beliau berikrar tidak akan memberikan sokongan bahkan akan memboikot PRK kalau Timbalan beliau tidak dicalonkan, nampaknya hanya ikrar lilin yang jadi lembik lemah gemalai bila dipujuk hanya dengan beberapa keistimewaan untuk jawatan senator dan Timbalan Menteri sahaja. Begitu juga tidak berprinsipnya beliau bila beliau menyatakan tidak akan balik kesungai siput kalau kalah tetapi masih lagi mengunjungi tempat yang telah menguburkan beliau tersebut.
Begitu juga kepada TPM, kata awalnya nak lantik anak tempatan jadi calon, jelas kali ini beliau awal-awal lagi sudah lari dari janji yang tak dapat dikotakan .
Hal janji TS Muhyiddin ini dapat kita lihat sendiri di Manik Urai dulu semasa PRK dia berjanji akan membawa Petronas menerangkan sendiri pasal Kelantan tidak layak dapat royalti, tetapi sampai sekarang pun janji TPM itu tak ditunaikan.
Berbalik kepada isu calon tadi, nampaknya MIC lebih cerdik daripada UMNO dalam hal ini, hanya berlakon dan mengugut, maka mereka dapat 3 keistimewaan ketika belumpun hari penamaan calon berlaku. Janji yang khabarnya telah diputuskan dalam perbincangan adalah jawatan Senator untuk Palanivel, selepas itu timbalam menteri dan calon Hulu Selanor untuk Kamalanathan dan mungkin apa juga imbuhan untuk Mugilan yang mendapat sookongan kuat UMNO untuk jadi calon itu.
Apalah lemahnya daya juang UMNo ,kenapa tidak juga gunakan kaedah ugutan dan lakonan terhadap MIC , jika sekiranya mereka tidak mahu menggugurkan Palanivel dan mengiktiraf Mugilan ,maka UMNO akan letak calon mereka sendiri untuk melawan PKR( Keadilan), letaklah Mat Taib ke saperti mana kemenangan bekas MB N9 dan Datuk Dr Zainal hari tu kerana jasa mereka sebagai bekas MB dan Timbalan MB, barulah ketika itu kerusi Hulu Selangor dapat kembali ketangan UMNO .
Nampak lebih cerdik Samy Vellu daripada Muhyiddin.
Kesian Malaysia.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.