Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, May 26, 2008

Ana sengaja memetik artikel ini supaya kita sama-sama sedar akan apa yang sedang berlaku dalam negara kita ini akibat terlalu ghairah hendak menarik pelabur masuk dan setelah semua kesal dengan apa yang terjadi kepada Pulau Batu Putih diselatan Johor hasil keputusan ICJ Jumaat lepas. Sama-sama kita renungi artikel ini dan lihatlah anak-anak yang sedang tidaur disisi kita tu, renunglah masa depan mereka.

WPI: Johor akan jadi “Singapore occupied territory” ala Israel
May 22, 2008 by wilayahpembangunaniskandar
Artikel ini adalah ulasan dari Tarabulsi_2008 di dalam Tranungkite online berkaitan kedudukan WPI dan kaitannya dengan Singapura.


Saya merujuk kepada artikel “Wilayah Pembangunan Iskandar = Wilayah Pembangunan Singapura” oleh abeemonster yang diterbitkan oleh TKO pada 21 May 2008 dan juga artikel “Zionis Sudah Sampai Ke WPI” oleh orangjohorlama yang diterbitkan pada 22 May 2008.

Saya ingin pula menambah sedikit mengenai ancaman kerjasama dua hala dengan Singapura dalam membangunkan WPI terhadap keselamatan dan kemerdekaan negeri Johor. Berdasarkan ‘Singapore’s defence blueprint’ (kertaskerja pertahanan) yang digubal oleh kerajaan Singapura pada awal tahun 1970an dan dikemaskinikan dari masa kesemasa, Johor itu dianggap penting sekali bagi ekonomi dan pertahanan Singapura. Kalau kita kaji kertaskerja pertahanan Singapura (defence bluprint) tersebut, maka kita akan faham makna yang tersirat apabila mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir telah menyatakan bahawa kerajaan Abdullah Badawi mahu menjual negara kita kepada Singapura.

Johor perlu dijadikan ‘hinterland’ ekonomi dan ketenteraan bagi Singapura samada secara aman melalui penjajahan ekonomi atau pun secara penaklukkan ketenteraan, iaitu Johor ditakluki dan dijadikan ‘occupied territory’ sama seperti Israel menakluki dan menjajah ‘occupied territories’ di negara-negara Arab.

Dari mana saya dapat maklumat tentang kertaskerja pertahanan Singapura ini. Bukankah ini rahsia besar kerajaan Singapura. Adakah saya hendak ada-adakan sesuatu yang tak wujud?

Lebih kurang 20 tahun dahulu saya telah menghadiri suatu kursus, dan turut menghadhiri kursus tersebut adalah beberapa pegawai-pegawai kerajaan dan pegawai-pegawai tentera Australia. Mereka lah yang memberi saya lihat ‘Singapore’s blue print of defence’ tersebut, bukan keseluruhannya, hanya cebisan-cebisan yang berkaitan dengan dasar pertahanan Singapura terhadap Malaysia.

Mereka enggan memberi saya salinan dokumen tersebut. Bila dilaporkan kepada pihak tertentu di tanah air, saya diberitahu bahawa kerajaan kita sudah sedia maklum akan perkara tersebut. Maknanya kerajaan Abdullah Badawi pun mengetahuinya, tetapi mungkin kerana hendak kayakan keluarga dan kuncu-kuncu, soal keselamatan dan pertahanan negara diketepikan.

Seperti yang telah disebutkan di atas, Johor itu dianggap penting dan hendak dijadikan ‘hinterland dari segi ekonomi dan ketenteraan bagi Singapura.

Satu dari penekanan dasar pertahanan Singapura itu adalah menanam modal yang banyak dalam pembangunan Johor. Jika berlaku rusuhan kaum atau kacau bilau di semenanjung maka tentera Singapura akan ambil kesempatan untuk menyerang dan menakluki Johor atas alasan mahu menyelamatkan serta mempertahankan kepentingan pelaburannya yang banyak di bumi Johor itu.

Setelah menaklukki Johor Singapura akan memileh antara bebrapa opsyen untuk tindakan selanjutnya. Opsyen yang pertama adalah setuju undurkan tentera Singapura dari Johor dengan syarat kerajaan Malaysia memberi pelbagai keistimewaan kepada kaum tertentu dalam negara kita.
Satu lagi opsyen adalah tentera Singapura akan terus menetap di Johor dan Johor menjadi ‘occupied territory’ yang sama kaedahnya dengan ‘Israeli occupied territories’ di negara-negara Arab.

Dalam perhitungan Singapura, tindakan mereka menakluki Johor itu tidak akan dibantah oleh Amerika Syarikat dan negara-negara Barat. Malah Amerika dan Barat akan anggap penjajahan Singapura ke atas Johor itu sebagai sesuatu yang akan menjamin kemerdekaan Singapura. Sama kaedahnya dengan ‘occupied territories’ di negara-negara Arab.

Cukuplah sedikit sebanyak maklumat untuk kita semua sedar akan betapa merbahayanya kerjasama antara kerajaan Malaysia dan Singapura dalam projek Wilayah Pembangunan Iskandar. Saya diberitahu bahawa kerjasama ini sudah pun berjalan lancar. Singapura, Barat serta Yahudi akan banyak nanti melabor di Johor. Di samping meraih keuntungan, mereka ingin ‘prepare the grounds’ untuk Singapura di masa yang akan datang menyerang dan menakluki Johor atas nama memperlindungkan kepentingan-kepentingan pelaburan Singapura dan Barat di negeri kuda kepang itu.

Tarabulsi

Baca di sini
Persoalannya:


Semakin jelas kedudukan WPI yang strategik bagi singapura untuk mengembangkan wilayah mereka. Apakah kerajaan Malaysia terdesak nak membangun sehingga tanah air pun nak digadainya? banyak lagi tempat lain di semenanjung boleh dimajukan. Bagaimana jika berlaku konflik dirantau ASEAN dan US pun datang duduk buat penempatan atas tiket memerangi keganasan? segalanya boleh berlaku…

Posted in Isu Tanah, Wilayah Pembangunan

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.