Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Friday, May 30, 2008

Bajet tambahan Kementerian Kesihatan.

29 May 2008.
Pasal bab kesihatan ni, ana bangun banyak kali nak bahas bajet tambahan berhubung dengan pengurusan hospital dan pesakit dalam.
Ana nak tanya, bilakah hospital Pendang yang dijanjikan dalam RM 9 ni nak dimulakan, dulu masa PR Kecil Pendang 2002, dah macam nak start dah, tapi lepas tu mana hala jadi pun tak tau, lepas tu senyap sampai la ni.
Kedua pasal masalah FPP ni la, doktor dah bagi khidmat, pesakit dah bayar, tapi doktor belum terima duit pasal pesakit bayar kedalam akaun hospital atau kerajaan. Nak tunggu faedah simpanan naik dulu kut baru nak bagi balik. Bagaimana pula dengan nurse, pembantu saperti attendan dan HA serta yang lain-lain terlibat, adakah kos yang dibayar hanya untuk pakar sahaja.
Satu lagi pasal orang asing yang nak mendapat rawatan, kena deposit katanya sampai RM 800, nak masuk wad. Itu klas 3, kalau klas 1 tak tau la banyak mana kena bayar.Tapi kalau Dr kata wajib masuk wad dan tak mampu nak bayar, maka dr kena isi borang jaminan yang katanya Dr kena tolong bayar, nak tanya betul ke tidak, Kalau betul macam ni tak payah admit la walaupun perlu masuk wad.
Tapi apakan daya, hanya sempat mencelah saja la, kerana kononnya masa tak cukup.

Dr. Haji Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Saya sikit sahaja tentang full
paying patient. Sebab di Hospital Serdang saya mendapat rungutan daripada doktor
pakar mereka mengatakan pesakit sudah bayar kepada hospital tetapi mereka tidak
mendapat bayaran yang dibayar oleh pesakit terhadap khidmat yang diberikan.
Dato’ Liow Tiong Lai: Saya memang tahu ada doktor sudah menjalankan tugas
tidak dapat bayaran lagi. Ini kerana proses perbelanjaan kita dalam kementerian, kita
telah pun kita segerakan dan akan kita bayar. Memang sudah dapat kelulusan dan kita
akan bayar dalam masa tersingkat inilah. Kita akan buat ini.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.