Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, May 11, 2008

Kacau sama dia, Sabah terabai lagi.

Semasa menantu Pak Lah berucap, maka berbagai gangguan yang telah dibuat oleh ahli-ahli parlimen kerana menantu membuat berbagai tuduhan tetapi tidak membenarkan ahli lain mendapatkan penjelasan. Beliau membuat berbagai tuduhan kepada semua parti pembangkang tetapi sampai kepada huraian dan hujahan yang inginkan penjelasan maka beliau tidak memberikan langsung masa untuk ahli-ahli lain memberikan penjelasan. Beliau hanya membaca apa yang telah diberikan kepada beliau membela bapa mertua beliau menujukan kepada orang yang lain tetapi tidak profesional untuk memberikan peluang kepada orang lain.
Berbagai tuduhan yang dibuat kepada orang lain tetapi apabila ditujukan kepada beliau maka beliau tidak dapat membuat penjelasan dan peluang langsung. Apabila masalah penyelewengan yang dilakukan oleh BN saperti pembangunan diSabah dan Sarawak bagi bumi dan langit.
Hari ini berbagai masalah timbul berhubung dengan masalah rakyat Sabah dan Sarawak, masalah pengangkutan, masalah harga barang, paip letrik dan pembangunan masih menjadi lagi tekanan kepada rakyat Sabah dan Serawak. Dengan suasana yang berlaku sekarang ini, maka ramai yang beranggapan bahawa sekiranya apa yang berlaku ini tidak dikendalikan dengan baik oleh kerajaan Persekutuan, maka hal-hal saperti lompat parti dan terbalik pemimpin akan kembali kepada PR dalam sedikit masa nanti. Rakyat Sabah merasa termalu apabila mereka merasakan dianaktirikan apabila mereka diberi Kementerian yang second class citizen, Menteri pun hanya jaga menari dan muzium. Rakyat masih lagi mengalami letrik yamg sering putus, air dari perigi atau air hujan, apa yang brlaku ini semuanya hanya saperti take for granted . Bukan saja BN akan hilang kerusi, tetapi kerajaan negeri semuanya akan kalah.
Apakah jembatan di Pulau Pinang bebilion tetapi jembatan di Sabah dan Serawak diabaikan oleh kerajaan. Perlulah diagihkan kepada rakyat Sabah dan Serawak sama, nanti hilang macam lima negeri yang lain di Semenanjong.
Antara keluhan lain dari Sabah, makanan yang berzat di Sabah saperti memberi makanan kucing, yang sampai kepada murid dari peruntukan makanan rakyat termiskin, yang sampai kepada rakyat hanya 30 sen sahaja, tetapi peruntukan yang berjumlah rm 3.00 dari atas tu kemana perginya yang lain.
Kalau sebelum ini, saya ada katakan yang jumlah Gaji dan elaun untuk penasihat saja 1.2 juta setahun, berpuluh ribu sebulan dan berbagai lagi jumlah pembaziran saperti komisyen untuk sukhoi dan scopene bernilai 450 juta saperti yang didedahkan oleh bekas TPM dan sedang dibicarakan didalam kes Altantunya sekarang ni.
Banyak lagi perkara yang di sentuh hari ni akan dimasukkan kedalam tulisan saya pada masa depan.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.