Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Wednesday, May 14, 2008

Kerajaan kaya, rakyat papa, nasib la jadi pendokong BN.


Alkisah dalam jawapan Menteri baru yang jaga EPU dalam Parlimen baru-baru ni,
Terengganu mendapat RM 7.364 bilion bayaran royalti oleh Petronas dari jumlah keseluruhan bayaran royalti yang dibayar Petronas kepada kerajaan Persekutuan, bagi tahun kewangan berakhir Mac 2004 hingga Mac 2007, yang berjumlah RM26.839 bilion. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Amirsham A.Aziz berkata jumlah royalti yang dibayar untuk kerajaan persekutuan berjumlah RM13.420 bilion, Terengganu RM7.364 bilion, Sabah RM1.234 bilion dan Sawarak RM4.821 bilion.
Untuk tempoh 2004 hingga 2007 , iaitu selepas PRU-11 tahun 2004, iaitu tahun dimana kerajaan UMNO/BN merampas kembali kerajaan dari pimpinan PAS , sejumlah RM 7,364,000,000.00 , dibaca RM 7.364 Billion atau Ringgit Malaysia Tujuh Billion Tiga Ratus Enam Puluh Empat juta , telah diserahkan oleh Petronas kepada kerajaan Terengganu. Bermakna sejumlah itulah bekas MB Derih Jusoh belanja sakan , dengan penuh sombong , bongkak dan angkuh , pendek kata beraja di hati bersultan di mata , membujur lalu melintang patah , tiada halangan hanyalah peluang dan memahat sejarah mencipta tamadun . Islam hadhari Terengganu bistari.
Sekarang , rakyat Terengganu mungkin lebih faham , kenapa bekas MB Derih Jusoh , sanggup menderhaka kepada Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Terengganu. Duit adalah segala – galanya , duit boleh membeli segala – galanya. Dengan sebab duit juga Rosol Wahid sanggup jadi Jebat Penderhaka bersama geng 22 nya.
Kerana duitlah maka mereka sanggup memecah tradisi demontrasi bukan budaya kita, kerana duit jugalah maka wujud spanduk " kami nak deris ............" yang ditujukan kepada Sultan Terengganu. Bagai kata YB Mahfuz dalam parlimen, bapa pengajar kepada segala kemelut yang membabitkan konon penderhakaan kepada DYMM Sultan sekarang ini adalah PM sendiri kerana beliulah yang menjadi pemula kepada semua kemelut ini, bermula di Perlis, Terengganu bahkan PM dari UMNO yang menarik imuniti raja-raja dalam krisis dengan Raja-raja Melayu dizaman Dr M jadi PM dulu.
Bayangkan kalau sejumlah duit itu benar-benar sampai kepada rakyat Terengganu, maka mereka sudah tentu terkeluar dari status miskin dan miskin tegar nombor dua dalam negara selepas Sabah, insyaAllah. Tapi malang seribu kali malang, nasib badan ,rakyat tak mahu berubah, cuma yang diubah adalah badan MB kepada yang lain itu pun atas kehendak DYMM Sultan, tapi masih dari acuan UMNO yang sama , harap-harap para pewaris kekayaan ini sedarlah bahawa mereka ini akan masuk kubur hanya bawa kain putih saja, bukannya segala kemewahan bertimbun-timbun.

Cuma renung nukilan yang ana petik dari blok IB ini dan hazamkan betul-betul dan bandingkan dengan jawapan Timbalan Menteri EPU tu,
Pengumuman Amirsham menimbulkan banyak persoalan:
1.Jika ketika PAS memerintah, pemberiannya dihentikan bagaimana pula mungkin kini wang royalti disalurkan kembali? Apakah mekanisma penyaluran dana tersebut dilakukan?
2.Apakah ini dikira mendahului keputusan mahkamah?
3.Kenapa ianya tidak tercatat dalam akaun pembendaharaan kerajaan negeri?
4.Apakah kaedah pemberian kepada kerajaan negeri jika ianya tidak tercatat dalam pembendaharaan negeri?
5.Siapakah yang bertanggung-jawab dalam perbelanjaan jumlah wang yang berbillion itu?
6.Bagaimana akauntabiliti pembelanjaannya dibuat? Bagaimana urustadbir kewangannya dilakukan?
7.Kemana pula pergi wang yang dirampas semasa PAS memerintah?
8.Apakah nanti perbelanjaan ini termasuk dalam bidang pengauditan Jabatan Audit Negara? JIka ya, IB tersangat ingin melihat laporannya nanti.
9.Bagaimana pula nanti selepas keputusan mahkamah mengarahkan Terengganu berhak atas wang royalti tersebut? Apakah ada peruntukan lain? Atau akan dijawab … “dah habis dibelanjakan” …?
Sukar juga hendak menjawab sesuatu yang rumit sebegini sebabnya,

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.